SS Justicia

Britská loď

SS Justicia

SS Justicia byla britská loď sloužící v 1. světové válce pro transport jednotek. Postavena byla jako SS Statendam pro rejdařství Holland America Line v loděnicích Harland & Wolff v Belfastu. Ještě před dokončením si loď přivlastnila britská vláda, pro kterou s ní operovala White Star Line.

Historie

9. července 1914 byla Justicia spuštěna na vodu a pokřtěna a začala se vybavovat. Ale ještě před dokončením začala 1. světová válka a práce byly na rok přerušeny. V roce 1915 si ji přisvojila britská vláda za účelem transportu jednotek. Jejím operováním bylo nejprve pověřeno rejdařství Cunard Line kvůli popopení Lusitanie a přejmenována na Justicia (název vznikl přidáním tradiční koncovky -ia ke slovu justice). Cunnard však nedokázal najít pro Justicii posádku, tak byla předána White Star Line, která měla volnou posádku z potopeného Britanniku. Šedý trup lodi byl přetřen podle kamuflážního schématu.

Torpédování

19. července 1918 plula prázdná z Belfastu do New Yorku střežená torpédoborci. Když byla asi 37 km jižně od Skerryvore, torpédovala ji německá ponorka UB-64. Přestože byla Justicia třikrát zasažena se díky včasnému uzavření vodotěsných přepážek nepotopila. Naproti tomu doprovázející torpédoborci poškodili ponorku, která musela odplout pryč. Většina členů posádky byla evakuována a Justicia musela být odtažena remorkérem Sonia do Lough Swilley. Pak ale přišlo čtvrté torpédo, když se podařilo UB-64 Justicii opět lokalizovat. Loď však zůstala na hladině.

Následující den potkala Justicii další německá ponorka UB-124 a po 9. hodině ráno na ni vypálila další dvě torpéda, které zasáhly bok trupu. V poledne už byla posádka evakuována a loď se poté překlopila a zmizela pod vlnami. Doprovázející torpédoborci Marne, Milbrook a Pigeon zaútočili na ponorku hloubkovými minami a palbou z děl a nakonec ji potopili.

Vrak Justicie teď leží asi 45 km severozápadně od Malin Head v Irsku 68 metrů pod vodou.

Technické informace

Majitel • Holland America Line (1915)
• Vláda Velké Británie (1915-18)

Zahájení stavby 1912
Spuštěna na vodu 9. 7. 1914
Panenská plavba 19. 1. 1854
Osud Potopila se po 6 torpédováních 19. a 20. července 1918. První 4 torpéda vystřelila UB-64, zbylá dvě UB-124.

Technická data

Prostornost 32 234 BRT
Délka 237 m
Šířka 26 m

Pohon pístové parní stroje pohánějící dva krajní šrouby a parní turbína pohánějící prostřední šroub

Rychlost 18 uzlů

Kapacita 3430 cestujících; přibližně 4 000 vojáků