SS Laurentic (1908)

Britský zaoceánský parník

SS Laurentic

SS Laurentic byl britský zaoceánský parník společnosti White Star Line.

Společnost Dominion line provozovala na konci 19. a počátku 20. století linku Liverpool – Kanada. Jejich lodě ale byly zastaralé, proto si objednali u loděnic Harland & Wolff v Belfastu dva nové parníky, SS Alberta a SS Albany. Když byly dokončeny, převzala je White Star Line a začala s nimi provozovat linky do Kanady.

Alberta byla přejmenována na Laurentic a z Albany se stal Megantic. Ve své době to byly největší lodě na kanadské lince. Byly na nich prováděny zátěžové testy kvůli výběru strojů pro Olympic. Megantic měl 2 šrouby poháněné čtyřexpanzními motory zatímco Laurentic, který měl stejnou velikost a parní kotle, dostal 3 šrouby a nové, lepší motory.

Laurentic byl spuštěn roku 1908 a do služby na lince Liverpool – Montreal nastoupil 29. dubna 1909. To byla jediná linka, na které kdy sloužil. Laurentic proslul podílem na chycení vraha Hawleyho Crippena, kdy na něm šéfinspektor Walter Dew plul do Kanady, aby se tam dostal dříve, než vrah plující na SS Montrose.

Když začala válka, byl Laurentic v Montrealu, kde byl okamžitě povolán jako transportní loď pro kanadské průzkumné jednotky. Roku 1915 byl upraven na pomocný křižník. Laurentic najel na dvě miny u Lough Swilly na severu Irska 25. ledna 1917 a během hodiny se potopil. Jen 121 z 475 lidí na palubě přežilo.

Spolu s lidmi vezl i asi 35 tun zlata v prostoru pro zavazadla druhé třídy. V té době byla hodnota zlata asi 5 milionů liber, což je přibližně 250 milionů v roce 2007. Potápěči Royal Navy podnikli asi 5 000 ponorů k vraku v letech 1917 – 1924 a zachránili všechno, co se dalo, ale jen asi 1% zlata. Dnes v se jeho vraku nalézá už „jen“ 22 zlatých cihel, zbytek byl vytažen v průběhu dalších let. Zbytek cihel se nachází asi pod trupem lodi a šel by jen stěží vytáhnout.

Technické informace

Majitel White Star Line
Domovský přístav Liverpool
Spuštěna na vodu 1908
Panenská plavba 29. 4. 1909
Osud 25. 1. 1917 najel na dvě miny a potopil se

Technická data
Prostornost 14 892 BRT
Délka 172 m
Šířka 20,5 m
Ponor 8,4 m

Pohon trojexpanzní parní motory pohánějící krajní šrouby a nízkotlaká turbína pohánějící prostřední šroub
11 000 hp
Rychlost 16 uzlů

Kapacita 230 pasažérů v 1. třídě, 430 ve druhé a 1 000 ve třetí