Egyptské vraky

1 AIDA – nákladní loď, majitel: Egypt, Správa přístavů a majáků, výroba: 1911, Francie, rozměry: délka 75,1 m, šířka 9,7 m, výtlak 1 428 BRT, potopení: 15.09.1957, náraz do útesu, místo: Big Brother, hloubka: 28 – 52 m
2 AL KAHFAIN – trajekt, majitel: Saudská Arábie, rejdařství Al Kahfain, výroba: 1967, Velká Británie, loděnice Cammel Liard & Co. Ltd. Birkenhead, rozměry: délka 114,6 m, výtlak 4 478 BRT, posádka: 58 členů, potopení: 1.11.2005, na lodi vypukl požár, byla tažena a narazila do útesu, místo: Safaga, Shaab Sheer Reef, hloubka: 6 – 24 m, poznámka: Loď byla postavena v roce 1967 v Anglii, v loděnicích Cammel Liard & Co Ltd., Birkenhead pro Belfast SS Co. Jmenovala se Ulster Queen a zajišťovala dopravu mezi Liverpoolem a Belfastem. Mohlo na ní cestovat 1008 pasažérů, polovina v kajutách první a druhé třídy a polovina na sedadlech ve druhé třídě.
Od roku 1978 do roku 2005 loď několikrát změnila majitele i místo působení. V roce 1978 ji získali P&O Ferries. Na lince Liverpool – Belfast přestala plout v roce 1981 a byla odstavena v Ostende. V roce 1982 byla prodána společnosti Panglos Bav. Co. Ltd. z Limassolu na Kypru a dostala jméno Med Sea. Po přesunu z Ostende zajišťovala přepravu mezi Sýrií a Kyprem. V roce 1985 byla odstavena v Pireu. V roce 1986 dostala jméno Al Kahera a v roce 1987 přejmenována na Ala Eddin. V roce 1988 loď zakoupila společnost Helenic Mediterraen Lines, byla přejmenována na Poseidonia a plula na lince Igumentsa – Brindisi. Po deseti letech byla odstavena v Elegis. V roce 2000 byla přeregistrována pro Founders Shipping & Trading Co. v Panamě. V roce 2005 ji zakoupilo saudsko arabské rejdařství Al Kahfain a dalo jí své jméno AL KAHFAIN.
V červnu 2005 připlul trajekt Al Kahfain do Egypta. Na cestě ze Suezu do Saudské Arábie vypukl na lodi požár, nejprve ve strojovně a pak se rozšířil po celé lodi. Všem 58 členům posádky se podařilo zachránit. Loď byla vlečena a narazila levobokem na útes Shab Sheer a 1. listopadu 2005 se potopila. V současné době leží kýlem vzhůru, pravobokem a nástavbami opřena o korálový útes. Po požáru je zničeno veškeré vnitřní vybavení, od požáru byla ušetřena jen přední část lodi. Původně bílá barva lodi s modrým pruhem se rychle pokrývá korozí. Ještě je vidět oranžové nátěry na koncích jeřábů a kladek.
3 CARINA – místo potopení Shag Rock
4 CARNATIC – osobní nákladní parník, majitel: Velká Británie, The Peninular & Orientál Steam Navigation Copany Londýn, výroba: 1862, Velká Británie, loděnice Samuda Brothers, rozměry: délka 90 m, šířka 10 m, ponor 5,3 m, stěžně 12 m, výtlak 1 776 BRT, potopení: 14.10.1869, náraz do útesu, místo: Shaab Abu Nuhas – severní část, GPS: 27o 34,5´N, 33o 55,75´E, hloubka: 20 – 26 m
5 COLONA IV – ocelová loď, délka 21 m, místo potopení: Shaabrur Umm Gamar – severní část, hloubka: 66 – 78 m6 DUNRAVEN – nákladní plachetní parník, majitel: Velká Británie, výroba: 1873, výtlak 1 800 BRT, potopení: 22.04.1876, náraz do útesu, místo: Beacon Rock Reef – sever, GPS: 27o 42,15´N, 34o 07,30´E, hloubka: 18 – 29 m
7 EL MINA – minolovka, majitel: Egypt, výroba: SSSR, délka 70 m, potopení: 1969, bombardována Izraelským letadlem, místo: Hurghada, GPS: 27o 13,55´N, 33o 51,34´E, hloubka: 26 – 32 m
8 GHIANNIS D (ex. ŠOJO MARU) – nákladní loď, majitel: Řecko, Dumare Shipping & Trading Comporation Pireus, výroba: 1969, Japonsko, délka 100 m, šířka 16 m, výtlak 2 900 BRT, potopení 19.04.1983, náraz do útesu Shaab Abu Nuhas, reef – severní strana, GPS: 44o 56,4´N 13o 34,7´E, hloubka: 37 – 41 m
9 HEBA TALLA – nákladní loď, potopení: potopená pro potřeby potápění, místo: Hurghada, hloubka: 30 – 50 m
10 HLÍDKOVÝ ČLUN – hlídkový člun, majitel: Egypt, potopení: válečný střet, místo: ostrov Zagarbad, Gobal Shaghir, hloubka: 12 – 14 m
11 CHRISOULA K (ex. DORA OLDENDORF, ex. ANNA B.) – nákladní loď, majitel: Řecko, Clarion Copany Marina, výroba: 1954, Německo, Lubeck, rozměry: délka 98 m, šířka 15 m, výtlak 3 720 BRT, potopení: 31.08.1981, náraz do útesu Shaab Abu Nuhas Reef, GPS: 27o 37,47´N, 33o 55,37´E, hloubka: 19 – 27 m
12 KIMON M – nákladní loď, potopení: náraz do útesu Shaab Abu Nuhas Reef, hloubka: 32 m
13 NÁKLADNÍ LOĎ – nákladní loď, majitel: Rusko, výroba: Rusko, rozměry: délka 70 m, potopení: 1950, výbuch na palubě a následný náraz do útesu ostrov Zagarbad, severní část Gobal Shaghir, maják Bluff Point, hloubka: 5 – 25 m
14 NUMIDIA – nákladní parník, majitel: Velká Británie, výroba: 1901, Velká Británie, loděnice D&W Henderson Glasgow, rozměry:, délka 137,4 m, šířka 16,7 m, výtlak 6 390 BRT, posádka: kapitán J. Craig, potopení: 21.07.1901, chyba navigace, náraz do útesu Big Brother, severní výběžek, hloubka: 8 – 80 m
15 REMORKÉR – tažný remorkér, majitel: Egypt, výroba: 1940, rozměry: délka 50 m, potopení: 1950, náraz do útesu Abu Galava, hloubka: 0 – 18 m
16 ROSALIE MOLLER – nákladní parník, majitel: Velká Británie, Moller Line Ltd., výroba: 1910, Velká Británie, Barely Curle & Co. shipyard Whitenish, Glasgow, délka 108 m, šířka 10 m, výtlak 3 963 BRT, potopení: 8.10.1941, bombový útok letadel Heinkel 111, GPS: 27o 39,030´N, 33o 46,170´E, hloubka: 36 – 50 m
17 SALEM EXPRES – osobní trajekt, majitel: Egypt, společnost Samatour Shipping Company, výroba: 1965, Francie, Constructions Navalen et Industrielles de la Mediterranee, La Seyne, délka 114 m, šířka 17,8 m, ponor 4,9 m, výtlak 4 771 BRT, poopení: 15.12.1991, náraz do útesu Safaga, Hyndman Reef, GPS: 26o 36´24,5“N, 34o 03´40,2“E, hloubka: 10 – 32 m
18 SEA STAR – nákladní loď, majitel:Libanon, výroba: 1973, výtlak 5 000 BRT, potopení: 1976, náraz do útesu Shaab Abu Nuhas Reef, hloubka: více než 120 m
19 SUZANA – EXCALIBUR – výletní loď, délka 22 m, potopení: Hurghada, hloubka: 15 – 23 m
20 THISTLEGORM – ozbrojená nákladní loď, majitel: Velká Británie, Royal Navy, Albyn Line Ltd., výroba: 1940, Velká Británie, loděnice Joseph L. Thompson & sons Sunderland, rozměry: délka 136 m, šířka 18 m, výtlak 4 898 BRT, posádka: 49 členů, kapitán William Ellis, potopení: 6.10.1941, letecký bombový útok německými letouny Henkel 111, místo: Gubalský průliv, Shaab Ali Reef, GPS: 27o 48,800´N, 33o 55,250´E, hloubka: 18 – 32 m
21 TUG – vlečný parník, majitel: Egypt, výtlak 300 BRT, potopení: náraz do útesu Abu Galawa – severní strana, hloubka: 0 – 18 m
22 ULYSSES (ex. DIOMED) – obchodní loď, majitel: Velká Británie, výroba: 1871, Velká Británie, loděnice Andrew Leslie c Co. Newcastle, rozměry: délka 90 m, šířka 10,2 m, výtlak 1 992 BRT, posádka: kapitán Bremner, potopení: 16.08.1887, náraz do útesu Gobal Segria, 1 km severně od Bluff Pointu, GPS: 27o 41,0218´N, 33o 48,4117´E, hloubka: 1 – 27 m
23 VRAK V PŘÍSTAVU – výletní loď, majitel: Egypt, potopení: Hurghada, přístaviště Sport Club, hloubka: 0 – 9 m
24 Technický Salem – Al-Qamar Al-Saudi Al-Masri – 120 metrů dlouhý trajekt potopený 1994, ležící na hloubce 80 metrů, loď byla spuštěna na vodu roku 1970 pod jménem Dana Corona, následně změnila několikrát majitele i jméno, až svou pouť skončila pod jménem skoro delším než jeho historie a to Al-Qamar Al-Saudi Al-Masri, kdy dosedla na dno nedaleko Hurghady, osud: plavba probíhá bez problému, když náhle pozdě v noci dochází k výbuchu ve strojovně. Během okamžiku je strojovna v jednom ohni, protože následkem výbuchu došlo k protržení palivového potrubí a jeho vznícení. Oheň se následně velmi rychle začíná šiřit po celé lodi. Kapitán dává příkaz k vysílání mayday a několik lodí v blízkosti odpovídá, zatímco lidé se snaží utéct před rychle se šířícím ohněm na záchraných člunech, někteří dokonce skokem do nočního moře. Jedna z lodí, která je v době volání mayday pouhých 25 mil od hořícího trajektu, okamžitě mění kurz a je na cestě pomoci v záchraně lodi i cestujících. Je to americký torpédoborec USS Briscoe. Jakmile je v dosahu hořícího trajektu dává kapitán Adrew J. Pitts okamžitý rozkaz a lodní helikoptéra začíná zachraňovat cestující a posádku z hořící lodi i přímo z moře. Posádka USS Briscoe dělá, co je v jejích silách a jen díky jejich úsilí občas na hraně hrdinství se podaří velkou část cestujících a posádky trajektu zachránit. Výsledek záchranné operace, která skončila potopením trajektu ráno 19. května 1994, je úžasný. Pouhých 8 potvrzených úmrtí, 13 pohřešovaných a cca 50 zraněných z celkem 600 lidí na palubě.25 Abu Saimma
26 Adamantia K
27 Agia Varvara
28 Alaska
29 Atlas
30 Attiki
31 Barge at Bluff Point
32 Belina
33 Birchwood II
34 El Arish El Tor
35 Elliot
36 Endymion
37 Gulf Fleet 11
38 Gulf Fleet 31
39 Haida
40 Hamada
41 Hatour
42 Hay Daroma
43 Hebet Allah
44 Jachta – Dahab
45 Jamakl
46 Khanka – Rusian Wreck
47 Kingston
48 Kormoran – Zingara
49 Lara
50 Laura Security
51 Maidan
52 Marcus
53 Maria Shroder
54 Million Hope
55 Mohamed Hasabella
56 Myngs
57 Oil Rig
58 Ottoman Trader
59 Rybářská loď
60 Sarah
61 Scalaria
62 Shillong
63 Siris
64 Somaya II
65 Stanier 8F
66 Star of Rawiah
67 Tamin I
68 Tienstin
69 Turbo
70 Turkia
71 Yolanda
72 Zealot
73 Zietieh

SS Thistlegorm

Ozbrojená nákladní loď