Grumman F6F Hellcat

Stíhací letoun

Grumman F6F Hellcat

Grumman F6F Hellcat byl americký palubní stíhací letoun zkonstruovaný v roce 1942 společností Grumman, která vycházela ze svých zkušeností s typem F4F Wildcat. Původně zamýšlela inovaci tohoto stroje, avšak nakonec se rozhodla pro zcela novou konstrukci letounu.

Vývoj

První prototyp stroje s označením XF6F-1 vzlétl již 26. června 1942. Stroj zalétával pilot Sheldon A. Converse. Ukázalo se, že výkon motoru Wright R-2600 je nedostačující, proto byl nahrazen výkonnějším Pratt & Whitney R-2800. Ještě týž rok začala sériová výroba, která probíhala v masovém měřítku a v roce 1943 začaly být Hellcaty vyzbrojovány americké letadlové lodě. Stroje byly neustále zdokonalovány, byla rovněž postavena verze noční stíhačky s radarem či verze průzkumná s fotografickým přístrojem. Některé letouny byly za Korejské války přestavěny na bezpilotní létající bomby (F6F-5K). Celkem bylo vyrobeno 12 275 strojů.

Bojové nasazení

Letouny Grumman F6F Hellcat se spolu se stroji F4U Corsair získaly v leteckých soubojích na moři dominantní postavení. Hellcatům byly v Tichomoří přiznány 3/4 všech sestřelů nepřátelských letadel (v různých pramenech se udává buď 5155 či 5156 sestřelů japonských letounů). Ačkoliv byl Hellcat dvakrát těžší než Zero, vyrovnával to silnou výzbrojí, robustní konstrukcí, dobrou pasivní ochranou pilota i nádrží a konečně propracovanou taktikou nasazení. Díky Hellcatům se vojenská situace v Tichomoří obrátila. Američané ničili japonské stroje ve velkém, celkový poměr ztrát byl 19,1÷1 ve prospěch pilotů Hellcatů.[zdroj?] Jedna z bitev v Pacifiku dokonce dostala název „Velké střílení krocanů u Marian“. Díky dobrým zkušenostem si 1100 strojů odebralo Spojené království v rámci smlouvy o půjčce a pronájmu. Sloužily na letadlových lodích i pozemních základnách Royal Navy. Po druhé světové válce si letouny zakoupila Francie, která je použila v bojích nad Indočínou, Argentina a letectvo Uruguaye, které Hellcaty vyřadilo až v roce 1961.

Uživatelé

(Údaje dle publikace Grumman Aircraft since 1929.

Argentina – Argentinské námořnictvo
Francie – Aéronavale Armée de l’air
Paraguay – Paraguayské námořnictvo
Spojené království – Fleet Air Arm
Spojené státy americké – United States Navy
United States Marine Corps Aviation
National Advisory Committee for Aeronautics
Uruguay – Uruguayské námořnictvo

Ve fotogalerii:
F6F na USS Yorktown (CV-10)
F6F na letadlové lodi USS Enterprise (CV-6)
Letouny F6F na lodi USS Yorktown, foto: Charles Kerlee, 1943

Technické informace

Grumman F6F Hellcat – stíhací letoun

Výrobce Grumman

První let 26. června 1942
Zařazeno 1943
Vyřazeno 1954 (USN)

Výroba 1942-45
Vyrobeno kusů 12 275 ks

Hlavní technické údaje

Rozpětí: 13,06 m
Rozpětí se složeným křídlem: 4,93 m
Délka: 10,24 m
Výška: 3,99 m
Nosná plocha: 31,03 m²
Hmotnost prázdného letounu: 4 190 kg
Vzletová hmotnost: 5 779 kg
Maximální vzletová hmotnost: 6 991 kg
Plošné zatížení: 186 kg/m²

Pohonná jednotka: 1 × vzduchem chlazený dvouhvězdicový osmnáctiválec se vstřikováním vody do válců a dvoustupňovým kompresorem Pratt & Whitney R-2800-10W Double Wasp
Výkon pohonné jednotky: 2 000 hp (1 491,4 kW), při injektáži vody až 2 200 hp.
Poměr výkon-hmotnost: 2,9 kg/hp

Maximální rychlost: 611 km/h ve výši 7 130 m
Cestovní rychlost: 270 km/h

Stoupavost: 15,1 m/s

Dostup: 11 370 m

Dolet: 1 520 km
Maximální dolet: 2 180 km

Výzbroj
6 × kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm se 400 náboji na zbraň
3 × závěsník pro pumu o hmotnosti 1000 liber (454 kg) nebo raketu Tiny Tim
6 × závěsník pro rakety HVAR