Švédské vraky

Seznam je řazen dle doby potopení, včetně ostrovů Öland a Gotland

1 Ringaren – obchodní loď, nalezena v roce 1970 byla severně od Västervik na švédském východním pobřeží. Je 23 m dlouhá a v hloubce 19 m. Je to pravděpodobně carack od 1540s.
2 Elefanten – Švédská válečná loď, cca 50 m dlouhá, která se potopila po bitvě, v těsné blízkosti Kalmar v roce 1564. Zachovalý trup byl částečně vykopán a uchráněn pod vedením Carla Ekman v 1933-1939. To byl průkopník švédské podvodní archeologie. Části vraku a záď, jsou nyní vystaveny v Národním námořním muzeu, Stockholm.
3 Mars – Švédská válečná loď – královská vlajková loď. Postavena v roce 1563 se 107 zbraněmi na palubě. V květnu 1564 se setkala s dánskou-Lübeck flotilou mezi ostrovy Gotland a Öland. Sklad střelného prachu Marsu vybuchl a ona se potopila.
4 Riksnyckeln – Švédská bitevní loď, která se potopila v roce 1628 u souostroví jihu Stockholmu. Vrak je rozložen 8-15 m hloubce.
5 Leoparden – Švédská válečná loď, která uvízla v ledu v zimě 1675-1676 a potopila se nedaleko Älvsnabben u jihu Stockholmu.

6 Constantia – Švédská loď, která vezla asi 40 zbraní. Potopena v bitvě v dubnu roku 1676, v blízkosti Karlskrona. Nalezena ve 4 m hloubce archeologicky zkoumána 1970-1972.
7 Kronan – Švédská bitevní loď se 126 zbraněmi, která explodovala a potopila se během bitvy o Öland v červnu 1676. Délka trupu v ponoru byla 53 m. Objevena v roce 1980.
8 Svärdet – Švédská vice-admirálská loď. Vyhořela a potopena v bitvě u Öland v létě roku 1676.
9 Riksäpplet – bitevní loď se 84 zbraněmi, potopena u Dalarö, souostroví Stockholmu, 15 m hloubka v červnu 1676. Trup byl z jednoho kusu a velmi dobře zachován.
10 Gröne Jägaren – Švédská bitevní loď se 26ti děli, explodovala a potopila se v srpnu 1676 vedle Dalarö. Zůstalo pouze rozbitá části trupu a lanoví.
11 Nyckeln – Švédská bitevní loď, která v roce 1679 explodovala a potopila se v Kalmarské úžině. Zbraně byly zachráněny v roce 1686, 1766, 1841 a 1908-1909.
12 Enighed – Dánská bitevní loď, potopena v roce 1679 ve Kalmarské úžině. Zbraně byly zachráněny v roce 1908.
13 Jutholmen – Neidentifikovaná obchodní loď se třemi stěžni, potopila se do 13 m hloubky u souostroví Stockholmu kolem roku 1700. Dobře zachovalé, trup z jednoho kusu, ale paluba je zničená. Trup je cca 23 m dlouhý. Objeven v roce 1965, vyhloubený v roce 1970. Mezi nálezy byly dělové koule, láhve a sluneční hodiny. Dřevěné sudy může ještě být viděn v nákladovém místnosti.
14 Anna Maria – V roce 1709 vyplula naložena prkny, železem a mědí, mířila do Portugalska. Zaplál oheň a klesla u Dalarö do 20 m hloubky.
15 Mast – Neidentifikovaný 17 m dlouhý vrak u Bråviken Bay. Jeden stožár ještě stojí. Nedávno nalezen a prošetřen. Vyroben v první polovině 18. století.
16 Jungfru Katarina – Vrak je v hloubce 8 m na jižní straně ostrova Högskär, mezi Oxelösund a Hävringe, nedaleko Bråviken Bay. Potopil se v roce 1980, cca 40 m dlouhá obchodní loď naložena s křídou a železnými tyčemi. Po archivním výzkumu označena jako tří-stěžnová holandská loď Jungfru Katarina, potopené v roce 1747.
17 Concordia (Älvsnabben vrak) – Obchodní loď se dvěma stěžni, potopena do 12-17 m hloubky v souostroví Stockholmu v roce 1754. Objevena velmi zachovalá v roce 1968.
18 Jehú – Obchodní loď potopena v roce 1825, severní Švédsko. Pouze spodní část zachovalá.
19 Severn – Briga potopena u Nynäshamn v roce 1834.
20 Fäderneslandet – Škuner potopen v roce 1845 na západním pobřeží Revskär, nedaleko Nynäshamn. Dobře zachovalý ve 12-15 m hloubce.
21 Prosper – Škuner potopen v roce 1865. Velmi dobře zachovalý vrak v 15-20 m hloubce u Spårösund, Västervik
22 Orkneje – By měla být plachetnice která se potopila v Baltském moři v roce 1867 naložena s penězi z USA pro platbu Rusku za Aljašku. To je možná jen fáma, informace se nepotvrdila.
23 Nordstjernan – Postaven v roce 1842 jako kolesový parník. Díky ekonomice, byl přestavěn jako 3-stěžnová plachetnice. V roce 1868 se potopila v blízkosti Hävringe v Bråviken Bay.
24 Emmy Hasse – 79 m dlouhý britský parník postaven v roce 1880. V roce 1887 zmizel beze stopy. V roce 1999 byla nalezena opět Ocean Discovery v hloubce 58 m při Öland. Trup je z jednoho kusu, leží na boku. Oba stožáry jsou stále na místě.
25 Margareta af Vätö – Dvou-stěžnová briga postavena v roce 1874,která se potopila v bouři roku 1898. Populární potápěčské lokalita se nachází v blízkosti pobřeží z Oja poblíž Nynäshamn. Vrak je kompletní, ale z části se zhroutil, protože železné šrouby totálně zrezivěly.
26 Melanie – Švédský parník postaven v roce 1883, 77 m dlouhý. Železný trup a dřevěné paluby. V lednu 1907 narazil na skály z Biskopsön v souostroví Stockholmu a klesl do 35 m hloubky. Objeven v roce 1958 potápěčem Sven-Olof Johansson.
27 S / S Cedric – Švédský parník, který se potopil v roce 1910 a byl objeven v roce 1993.
28,29,30 Director Reppenhagen, Nicomedia, Gutrune a Walther Leonhardt – Německé nákladní lodě – parní, které byly potopeny ve stejný den roku 1915 britskou ponorkou E19. Místo je jižně od Öland. Velmi dobře zachovalé vraky byly objeveny v roce 1982-1984. Pivo ze zachráněných lahví bylo převařeno a úspěšně se prodává ve Švédsku.
31 Johannes Russ – Německý parník potopen v roce 1915 britskou ponorkou E9. Objeven v roce 1984.
32 Hansa – Německý parník, 68,5 m dlouhý, s naloženou železnou rudou. 29.července 1917 se srazil ve tmě a potopil se rychle u Landsortu do 25-30 m hloubky.
33 Ingrid Horn -Německý parník, postavený v roce 1901, 90 m dlouhý. V temné noci v roce 1917 byl naložen železnou rudou a srazil se s SS Bergvik a potopil s 19 muži na palubě blízko Dalarö v souostroví Stockholmu. Pouze jeden člověk přežil. Vrak je velmi zachovalý, např. s dřevěný interiér neporušený a kladkostroje stále na svém místě. Hloubka 30-40 m. Viditelnost 2-5 m. Vstupu a výstupu je možné pouze u zádi, protože nad hlavní částí je lodní trasa.
34 S / S Auguste Helmerich – 63 m dlouhý parník postaven v roce 1886, se potopil v roce 1919 po srážce s parníkem Normandie, která se nachází východně od Öland v roce 2000 ho Oceán Discovery v 60 m hloubce pomocí sidescan sonaru natočil potápěči. Otvor je vidět na levé straně, ale zbytek je zcela neporušený.
35 Hertha – 900 tunový parník, který se potopil v roce 1922. Je severo-východně od Nynäshamn v 65 m hloubky.
36 Altair – Parník, který se potopil Hävringe, Bråviken zálivu, 1925. N 58° 36´ 45´´ / O 17° 17´ 45´´.
37 Fringilla – 44 m dlouhá nákladní loď postavena v roce 1920. Klesl v roce 1930 do 47 m hloubky poblíž Sandhamnu. Vrak je velmi zachovalý a jeden záchranný člun je ještě úhledně umístěn do své původní polohy.
38 Jürgen Fritzen – Německá 124 m dlouhá nákladní loď poháněná uhlím. Dne 20.dubna 1940 se potopila do 73-80 m hloubky asi 1 námořní míly od Landsortu.
39 Paula Faulbaum – Loď německá nákladní potopena u Landsortu v roce 1941.
40 Luleå – Švédská nákladní loď zatížená železnou rudou vezoucí do Německa. Potopena 11.07.1942 sovětskou ponorkou S7. Vrak se nachází v blízkosti Västerviku ve 20 m hloubce.
41 C. F. Liljevalch – Švédská 120 m dlouhá nákladní loď postavena v roce 1920, naložená železnou rudou vezoucí do Německa. Potopena 14.srpna 1942 sovětskou ponorkou L3. Vrak se nachází v blízkosti Västerviku ve 70 m hloubce, a byla umístěna v roce 1985 Sten & Lindgren Torleif Nilsson. Zkoumána s ROV v roce 1987.
42 S7 – Sovětská ponorka se potopila v roce 1942 ve švédských vodách finskou ponorkou, objevena v roce 1998.
43 S8 – Sovětská ponorka se potopila v roce 1942, objevil jí v roce 1999 v blízkosti Öland s bočním scan sonar Marcus Runeson, Mats Karlsson, Stefan Fransson a Sture Hultqvist.
44 Isbjörn 232- Pomocné námořní plavidlo. Postaveno v roce 1894, potopeno u Hävringe v roce 1944.
45 S / S Vesta – Švédská obchodní loď potopena v roce 1945 do 40 m hloubky poblíž Grisslehamn.
46 Torsten – Člun, který klesl do 30 m hloubky v roce 1952 v blízkosti Oxelösund.
47 Nedjan – Švédský obchodní parník, postavený v roce 1893, potopena poblíž Gävle v roce 1954. Objeven v roce 1996.

Švédsko – Západní pobřeží:

48 Stora Sophia – Dánská bitevní loď postavena v roce 1627 – podobná Vase. Potopila se v bouři v roce 1645 nedaleko Göteborgu. Vrak byl lokalizován v roce 1950 v 25-28 m hloubky. Pouze spodní část trupu je zachována zapadlé v bahně dna. Částečně zahloubený v roce 1980. Dvě 24 librové zbraně z bronzu jsou vystaveny v Göteborgu Maritime Museum.
49 Havmanden – Dánská bitevní loď. Posádka se vzbouřila v roce 1683. Poprvé loď zamířila na Azory, pak směrem ke Kodani. Ale špatnou navigací se potopila severně od ostrova Björkö u Göteborgu.
50 Fredricus – Švédská 3-stěžnová námořní fregata se potopila u Marstrand v roce 1719, aby se zabránilo dánskému námořnictvo její užívání.
51 Götheborg – Švédská loď se potopila na západním pobřeží Švédska v roce 1745. Částečně zahloubená 1986-1992.
52, 53 Amasis a Antares – Německé nákladní lodě na jejich cestě do Osla se potopili během útoku na Norsko. Byly potopeny 9 až 10 04. 1940 při západním pobřeží Švédska britskou ponorkou. Oficiálně naloženy uhlím, ve skutečnosti naložené válečným materiálem. Amasis je 133 m dlouhá a leží ve 45 m hloubce. Antares je 96 m dlouhý a spočívá na 47-49 m.

Mars (1564)

Švédská válečná vlajková loď

Vasa (1628)

Švédská válečná loď