Mikronésie – vraky

Mikronésie – Kwajalein atol

PRINZ EUGEN – zahájení stavby: 23. 4. 1936, spuštěna na vodu: 22. 8. 1938, aktivní od: 1. 8. 1940, osud: po atomových testech odtažena k atolu Kwajalein, kde se v prosinci 1946 převrhla a potopila, výtlak: 15 000 t (prázdný), 18 400 t (max.), délka: 212,5 m, šířka: 21,8 m, ponor: 7,2 m, pohon: 12 kotlů, 136 000 ks (98 MW), rychlost: 33,5 uzlu (62 04 km/h), dosah: 7 200 mil při 20 uzlech, posádka: cca 1 600, výzbroj: 8 × 20,3 cm SK, 12 × 10,5 cm L/65 C/33, 17 × 4 cm FlaK, 8 × 3,7 cm L/83, 28 × 2 cm MG L/64, 12 × 53,3 cm, letadla: 3 × Arado Ar 196

Mikronésie – Bikini

Letadlové lodě:

1 USS SARATOGA – letadlová loď, třída Lexington, objednána: New York Shipbuilding Corporation, zahájení stavby: 25. září 1920, spuštěna na vodu: 7. dubna 1925, uvedena do služby: 16. listopadu 1927, osud: Potopena při jaderných testech na atolu Bikini 25. července 1946, poznámka 1. července 1922 překlasifikována na CV-3, výtlak: CC-3: 43 500 T projektovaný, CV-3: 36 000 T standardní projektovaný, délka: po dokončení: (projektovaná/dokončená) 259,1 m na vodorysce/268,2 m celkem, šířka: po dokončení: 32,1 m na vodorysce/32,3 m celkem, ponor: 7,4 m, pohon: 16 parních kotlů, 4 parní turbíny/generátory, 8 elektromotorů, 4 lodní šrouby, 180 000 shp (134,2 MW) projektovaný, rychlost: po dokončení: 33,25 uzlů (61,58 km/h), dosah: 10 000 námořních mil (18 520 km) při 10 uzlech (18,5 km/h), posádka: 2122 (posádka a palubní+letecký personál), výzbroj: po dokončení: 8x203mm/55 (4xII), 12x127mm/25 (12xI), letadla 90 letadel, 2 výtahy, 1 katapult
2 USS INDEPENDENCE CVL-22 – lehká letadlová loď

Bitevní lodě:

3 NAGATO – typ: bitevní loď, třída Nagato, objednána: v loděnicích v Kure, zahájení stavby: 28. srpna 1917, spuštěna na vodu: 9. listopadu 1919, uvedena do služby: 15. listopadu 1920, osud: potopila se při druhém jaderném testu operace Crossroads na atolu Bikini 25. července 1946, výtlak: 42 850 t, délka: 221 m, šířka: 34,6 m, ponor: 9,5 m, pohon: 4 hřídele, 80 000 hp, rychlost: 27 uzlů, dosah: 5500 námořních mil při 16 uzlech, (10 200 km při 30 km/h), posádka: 1368, výzbroj: 8 × 406 mm (16 palců), 20 (později 18) × 140 mm (5,5 palce), 8 × 127 mm L/40 Typ 89, až 98 × 25 mm L/60 Typ 96, letadla 3
4 USS ARKANSAS BB-33
5 USS NEW YORK BB-34
6 USS NEVADA BB-36
7 USS PENNSYLVANIA BB-38

Křižníky:

8 USS PENSACOLA CA-24
9 USS SALT LATE CITY CA-25
10 PRINZ EUGEN – kořistný německý
11 SAKAWA – kořistní japonský

Torpédoborce:

12 USS ANDERSON
13 USS LAMSON
14 USS CONYNGHAM
15 USS MUGFORD
16 USS RALPH TALBOT
17 USS RHIND
18 USS STACK
19 USS WILSON
20 USS HUDGES
21 USS MUSTIN
22 USS WAINWRIGHT

Ponorky:

23 USS APOGON
24 USS SKATE
25 USS PILOTFISH
26 USS SKIPJACK
27 USS SEARAVEN
28 USS TUNA
29 USS DENTUDA
30 USS PARCHE

K těmto lodím byla ještě přiřazena skupina výsadkových plavidel a obchodních lodí

PRINZ EUGEN- typ: křižník, pouze poškozen a po atomových testech odtažen k atolu Kwajalein, kde se v prosinci 1946 převrhl a potopil

Mikronésie – Truk Lagoon

Seznam vraků v Truk Lagoon:

1 Hanakawa Maru- nákladní loď i na přepravu pasažérů postavena v 1942 v loděnicích Kawasaki Dockyard for Kawasaki Kisen, délky 112m (368 ft) a široká 15,8m, o výtlaku 4,739 tun, vyrobena o výkonu 2,000 hp s parní turbínou na uhlí s přepravní rychlostí 10 uzlů a maximální 15/ Poznámka: Loď leží na kýlu na bahnitém dně, proto může být horší viditelnost. Střední nákladový prostor byl zasažen torpédy, uskladněný náklad leteckých pohonných hmot začal hořet a vybuchovat. Loď se proto rychle potopila

2 Fumitsuki Maru- japonská bojová loď – torpédoborec, délka 98m (320 ft), výtlak 1913-tun typu Mutsuki Class Destroyer postavena1926 se dvěmi děli kalibru 50 palců, deseti děli kalibru 25 palců a dvěmi kulomety ráže 7.7mm, se dvěmi spouštěči 3 torpéd, 16 minami a 18 hloubkovími odpalovači, předělána v 1941-42, maximální rychlostí 34 uzlů / Loď kotvila v Truku z důvodu provizorní opravy. Potopila se po zásahu bomby. Vrak ležel původně na kýlu na písčitém dně. Časem se rozpadá, je nakloněn mírně na levobok, můstek je utržený výbuchem a leží na levoboku. Před ní leží utržené příďové dělo. Příď je před můstkem a torpédovým tříhlavňovým metačem překroucená (skoro utržená) a leží na levoboku. Boky trupu jsou prorezlé a pomalu se rozsýpají, je vidět žebrování. Paluba přídě je neporušená, pěkné jsou kotevní navijáky i řetězy, které procházejí palubou. Strojovna torpédových komor je otevřená. Nástavby jsou poničené, ale stále si zachovávají svůj tvar. Kormidlo a oba šrouby jsou na svém místě. Pravý třílistý šroub je neporušený, 0,5 m nad dnem, levý šroub je zabořený do písečného dna a vyčnívá pouze jeden list. Vzhledem k malým vnitřním prostorám není vrak vhodný pro penetraci, ale pokud ho několikrát obeplujete, je stále na co koukat. Viditelnost bývá obvykle skvělá, proudy žádné. Vrak je porostlý korály, plnými drobných rybek, můžete tu potkat i leopardího žraloka.

3 Shinkoku Maru- max. hloubka 38m, komerční tanker, postavený v roce 1940 v lodenicích Kawasaki Jyuko v Kobe. Výtlak 10020 tun, délka 152,40m (500 ft), pohon: 8 válcový dieselový dvojčinný motor, jeden šroub, max. rýchlosť 15 uzlů, kapacita nádrží 1630 tun, rádius 18.500 mil / Loď leží v ideální poloze na kýlu, na písčitém dně. Nástavby i kapitánský můstek jsou neporušené výbuchy a jsou na svém místě. Pouze stěny a stropy podléhají korozi. Stěžně stojí vzpřímeně a palubní jeřáby také. Příďové dělo i všechny nástavby jsou pokryty měkkými i tvrdými korály. Na můstku a na zádi jsou zachovalé telegrafy a dva operační stoly a mnoho zdravotního materiálu a medicínské lahve. Šroub a kormidlo jsou na svém místě v hloubce 41 m, neporušené, zabořené do písčitého dna, do půlky hřídele šroubu. Jsou vidět dva listy šroubu. Otvorem od torpéda na levoboku začíná penetrace zadní části se strojovnou. Prostorná strojovna a ostatní technické zázemí jsou prostorné, dobře se nechají proplout. Vše je dobře přístupné a zachovalé

4 Yamagiri Maru- max. hloubka 34m, velkokapactní nákladní loď se 6 nákladními prostory, postavená v roce 1938 v lodenicích Mitsubishi Jukogyo K.K. v Yokohame. Výtlak 6438 tun, délka 134,11m (440 ft), pohon: dieselový motor s výkonem 1166 NHP, pohánějící jeden šroub, rádius 18.500 mil při rychlosti 14 uzlů, posádka 45 mužů / Loď leží na levoboku na písčitém dně. V přední části pravoboku je velká díra od torpéda, které zasáhlo loď a potopilo ji. Na přídi visí kotevní řetěz, trup lodě je vcelku, mimo otvoru v pravoboku. Kormidlo a jeden šroub s třemi listy je na svém místě, přístupný ze všech stran, dobře viditelný, ale hustě porostlý korály. Kolem vraku se nechá plavat podle celé paluby a nástaveb. Nejlepší je ale penetrace, která vzhledem k hloubce není náročná. Nákladové prostory jsou poloprázdné. V předních je pouze pár drobností, v zadních jsou velké dělostřelecké náboje, v jednom jsou dvěstělitrové plechové sudy. Nejlepší prostory pro penetraci jsou v technickém zázemí, strojovna, dílny, které jsou dobře přístupné. Velké motory, elektrické agregáty, potrubí, lávky, rozvody atd

5 IJN Destroyer Oite- bojová loď, postavená v roku 1924 v lodenicích Uraga Dock Co., Ltd, Tokyo, výtlak 1523 tun, délky 99,66 m (327 ft), šířky 9,14 m (30 ft), pohon: 2 turbíny propojené se 4 tlakovými nádržemi s výkonem 38 500 SHP se dvěma šrouby, rychlost 37,3 uzle, rádius 3600 mil s 14ti uzly, posádka 148 mužů, výzbroj 3* 4,7palcové děla, 6* 25 mm AA, 2* 7,7 palcové děla, 2 pár 21palcových torpédových komor / Loď byla pojmenována Oit, to je v překladu „Vítr ze zadu“ nebo „Vítr do zad“

6 Katsuragisan Maru- cargo loď postavená 1925 v Mitsui Bussan Kaisha v Tokyu, výtlak 2427 tun, délky 86,86 m (285 ft), šířky 12,80 m (42 ft), poháněná 3* parní turbínou, jeden šroub, výkon 181 NHP, rádius 4800 mil s rychlostí 10 uzlů, 41 námořníků / Loď byla určena pro transport japonských vojáků a potravinových zásob

7 Fujisan Maru – námořní tanker, postavená v roce 1931 v lodenicích Harima Sanbashi/Engineering Co., výtlak 9524 tun, délka 150,40m (493,4 ft), šířka 19,80m (65ft) pohon: dieselový motor s výkonem 1857 NHP, pohánějící jeden šroub, rádius 16 000 mil při rychlosti 15 uzlů, posádka 48 mužů /

8 Tachi Maru- cargo loď postavená 1901 v Osaka Iron Works, Osaka, výtlak 1891 tun, délky 82 m (269 ft), šířky 12,20 m (40 ft), pístové motory, dva šrouby, výkon 122 NHP /

9 I-169 Cruiser-Submarine- ponorka postavena 1935 v Mitsubishi Zosensko, Koba, o výtlaku 1400 tun, (max 1785 tun a pod vodou 2440 tun), délka 102,60 m (336,58 ft), šířka 8,20 m (26,92 ft), výška 4,57 m (15 ft), poháněná na hladině 2*dieselový osmiválec o výkonu 9000 BHP a pod hladinou 2*elektro motor 1800 HP, kapacita nádrží 342 tun nafty, rychlost na hladině 23,9 uzlů(diesel) a pod hladinou 8,8 uzlů(elektro), maximální ponor do hloubky 70 m (230 ft), rádius na hladině 14 000 mil s rychlostí 10 uzlů a pod hladinou 65 mil s rychlostí 3 uzly, 9 důstojníků a 75 mužů posádky, výzbroj 1*10cm kanón na přídi (3,9 inch)/50cal Typ 88 hight-angle deck gun, 1*13mm AA dělo, 4 torpédové komory na přídi, dvě na zádi, celkem 14* 21inch torpéd / Potápění I-169 je velmi zajímavé i při pohledu na velikost této ponorky. Důvodem k potopení byla chyba v nezavírání hlavního indukčního ventilu. Jízda trvala 3 dny, I-169 neměla dost síly plout sama, snaha o opravu byla neúspěšná a vyneslo ji to na hladinu. Když nebyly žádné šance na nějakou opravu, byla velitelská věž vyřazena výbušninou, aby se veškeré citlivé zařízení nedostalo do rukou nepřítele. Vrak byl nalezen v roce 1973, potápěči vstoupili do vraku, aby odstranili všechny kosti k šintoistickému pohřbu. Vrak ponorky leží na písčitém dně mírně nakloněný na levobok. Příď je v hloubce 37 m, záš s kormidlem a šroubem v hloubce 43,5 m. Velitelská věž je roztržená výbuchem a rozvalena z větší části do levoboku, jsou zde vidět zbytky periskopu. Zadní část od věže je celkem zachovalá, vrchní plášť je odkrytý a je vidět technologické potrubí, napouštěcí komory, nouzové výstupy ze strojovny. Na zádi je dobře přístupné kormidlo, hřídel se šroubem a vyrovnávací klapky. Přední část ponorky je zničena výbuchem, protože byly odpáleny torpédové prostory, Příď leží oddělena před vrakem. Pro penetraci lze uvažovat pouze v zadní části vraku, ale vzhledem k malým vnitřním prostorům se nedoporučuje. Ponor po vnější straně vraku je zajímavý a stojí za to

10 Tonan Maru – nákladní loď – tanker, postavena v 1938 v loděnicích Osaka Tekkosho, Osaka původně jako velrybářská loď, délky 163,1 m (535 ft) a široká 22,86 m (75 ft), o výtlaku 19 209 tun, vyrobena s parní turbínou na uhlí s přepravní rychlostí 13 uzlů a rádiusem 18 000 mil, kompletní posádka 90 /

11 Heian Maru- max. hloubka 36, osobní loď na přepravu pasažérů, postavená v roce 1930 v lodenicích Tekkosho Osaka. V 1941 prestavená na plavající základnu ponorek, výtlak 11614 tun, délka 155,45m (510 ft), pohon: 2 dieselové motory Burmeister & Wain o celkovém výkonu 2x 1900 koní. Posádka 150 mužů, výzbroj: 2 x 4,7 palcové dela vpředu a vzadu / Je to největší vrak v laguně. Loď leží na boku, na písčitém dně, zádí ve větší hloubce. Kormidlo a oba šrouby jsou na svém místě. Šrouby mají čtyři listy, pravý (vrchní) je více porostlý korály a houbami, levý (spodní) je čistější, lépe zachovalý a oba jsou krásně viditelné. Od zádi se nechá plavat podle paluby, nástaveb a promenádních palub, až na příď. Pravý kotevní řetěz je připevněn na ocelovou kotevní bóji, která leží na dně. Pravá kotva je na svém místě. Na přídi je dobře čitelný název lodi, kovovými nálitky na boku. Nápis je v japonštině i latinkou. Uvnitř je zajímavá strojovna. Dílny obsahující torpéda pro ponorky v různém stavu připravenosti, oprav a montáže. Jsou zde uložené náhradní díly na ponorky a v podpalubí jsou uloženy periskopy

12 Kensho Maru (Kansho maru)- vyrobena jako kombinace nákladní a osobní loďi pro pasažéry 30 June 1938 v Tama Shipbuilding Co Ltd at Tama, Japan pro Inui Kisen K.K. of Kobe, Japan. Výtlak 4862 tun, délka 116 m (384.4 ft), 16 m (52.5 ft) šířky, poháněná šesti válcovými singl motory o výkonu 642 NHP diesel / Loď byla používána na dopravu zvláštního nákladu, ale teď má nákladové prostory většinou prázdné. Byla potopena zásahem torpéda do přední části a několika zásahy bombami na zádi. Leží vzpřímeně na kýlu. Pro penetraci je vhodná pěkná strojovna, která je dobře přístupná. Velký diesel motor, rozvaděče, čerpadla a všechny přístroje jsou přístupné a dobře viditelné. Celá strojovna se nechá proplout v několika patrech. Kapitánský můstek s telegrafem a kuchyň s dlažbou na podlaze, hrnce, pánve a velká kamna. Za prohlídku stojí palubní zbraně. Na přídi je spuštěný levý kotevní řetěz, pravá kotva chybí, v otvoru není vidět ani řetěz. Na zádi je krásné velké kormidlo a čtyřlistý šroub, který leží osou na dně. Jedna lopatka je zabořena kolmo do dna. Na palubě jsou zajímavé jeřábové navijáky a stále stojící jeřábové stěžně. Příďová i záďová nástavba je celá a přístupná. Paluba mezi prvním a druhým nákladovým prostorem je částečně propadlá dovnitř vraku. Na vraku je na místní poměry velmi špatná viditelnost, kalivé bahnivé dno, je třeba dávat pozor na orientaci příď – záď. Ponor většinou začíná na můstku u komínu. Vzhledem k prostorné a dobře přístupné strojovně a technickému zázemí okolo strojovny, přijatelné hloubce s možností využití nitroxové směsi je tu krásný ponor

13 Kiyosumi Maru- pasažér cargo, postavený v roce 1934 v lodenicích Kawasaki Jyuko v Kobe. Výtlak 8614 tun, délka 138,22 m (453,5 ft), šířky 18,50 m (60,7 ft)pohon: Mitsubishi-Sulzer dieselovými motory o výkonu 2187 NHP, jeden šroub, max. rychlost 16,5 uzlů při dojezdu 34 000 mil, 50 členů posádky a 12 pasažérů / Loď Kiyozumi kotvila v Truku a probíhaly na ní opravy po útoku ponorky. Byla zasažena několika bombami z letadel. Leží na levoboku

14 Sapporo Maru – rybářská loď na hloubkový lov, vyrobena Mitsubishi Zosen Kaisha v Hirošimě, výtlak 361 tun, délka 48,46 m (159 ft), šířky 7,31 m (24 ft), pohon dieselovými motory o výkonu 550 BHP, jeden šroub /

15 Hoyo Maru – Vyrobena 29 Augusta 1936 jako tanker v Mitsubishi Heavy Industry shipyard at Yokohama for Nippon Shosen (Nippon Tanker). O výtlaku 8629 tun, 143 m délky, 18,6 m šířky, o výkonu 5,555 hp MAN dieselovým motorem, s přepravní rychlostí 14 uzlů a maximální 16,1 uzlů /

16 Fujikawa Maru– max. hloubka 34 m, v 1940 upravená na transport letadel, výtlak 6938 tun, délka 133,19m (437 ft), pohon: dieselový motor s výkonem 1840 koní – dojezd 50 000 mil o rychlosti 13,5 uzle, 1 šroub, rádius 50.000 mil, posádka 40 mužů a 4 komerčních pasažérů, v době války až 162 mužů, 7 sesterských loďí (Akiura, Kazuura, Kinugawa, Kumugawa, Mogamigawa, Sinanogawa a Tenyo Marus) / Fujikawa Maru byla nákladní loď, v roce 1940 byla zabavena pro japonské námořnictvo a zařazena v Indočíně pod velení 11 flotily. Zúčastnila se jako zásobovací loď v bitvě o Midway, jako součást skupiny Airon 7. Dne 12.9.1943 byla zasažena torpédem z ponorky USS Permit a musela se vrátit do Japonska na opravu. Následně 5.12.1943 byla zasažena torpédem bombardéry z letadlové lodi USS Yorktown a utrpěla menší škody. Proto připlula do Truk Lagoon, kde měla být opravena. Při leteckém náletu již 17.2. byla loď zasažena bombou a torpédem z letadlové lodě Bunker Hill, ale podařilo se ji udržet na hladině. Druhý den 18.2. ji bombardéry z Essexu zasáhli 1000 lb bombou, stále ještě bojovala a pálila ze všech zbraní, konečný útok podnikly dva torpédové bombardéry z Monterrey, zasáhly nakloněnou loď a ta se po mohutném výbuchu 18.2., přibližně v 7:15 hod potopila. Vrak leží na kýlu ve vzpřímené poloze na písčitém dně. Vzhledem k malé hloubce a poloze vraku je vhodný pro venkovní prohlídku i pro celkovou penetraci. Nákladové prostory jsou otevřené, stejně jako paluba můstku, kajut posádky i důstojnické koupelny. Penetraci lze udělat také otvory od torpéd, které potopily loď. Strojovna a dílna je přístupná a pěkná pro penetraci. Zábradlí a žebříky jsou zachovalé

17 Unkai Maru – The Unkai Maru No 6 byla postavená jako SS Venus v William Gray and Co, West Hartlepool, England. poháněná třemi singl parními motory s dvěmi skotskými agregáty na diesel s výtlakem 3152 tun, délkou 93 m(331ft) šířkou 13.3m (49.2 ft) /

18 Gosei Maru- vyrobena jako přímořská nákladní loď-cargo v Augustu 1937 v Tsurumi Seitetsu Zosen KK v Yokohamě, o výtlaku 1931 tun, délky 82.3 m (271.6 ft) a 12.2 m (40.0 ft) šířky, s parní turbínou na uhlí / Vrak lodě je na otevřeném moři cca 250 m od ostrova Uman, leží na levoboku opřená o útes na svahu přídí dolů, poměrně v malé hloubce. Je vyvázaný bójkou, tak je lehko k nalezení. Velký čtyřlistý roub a kormidlo jsou v hloubce 7 m, příď v 38 m. Na zádi je malá strojovna, vhodná pro penetraci, ale se stísněným prostorem, pro cca 4 potápěče. Vedle strojovny jsou zásoby uhlí pro parní stroj. Komín, nákladové jeřáby a další části nástaveb jsou poničené a leží na útesu. U strojovny jsou vidět zbytky koupelen pro posádku, dlaždičkové vaničky a sprchy. V nákladovém prostoru je množství torpéd sesypané na levoboku, část torpéd bylo při potopení vymrštěno z lodi a leží opodál vraku, stejně jako části nástaveb. Vrak obsahoval ještě pivní lahve a porcelánové nádobí, ale to už odnesli návštěvníci vraku v přestrojení za potápěče a divemastery. Můstek a přední nástavba je zcela poničena. Přední nákladový prostor je prázdný a zasažený torpédem. Velký otvor od torpéda je v prostoru mezi prvním a druhým nákladovým prostorem. Příď leží na písčitém dně, částečně zborcená od nárazu do dna. Levá kotva je spuštěná (řetěz pokračuje od vraku), pravá kotva je na svém místě

19 Rio de Janeiro Maru- max. hloubka 35m, osobní loď s osmi palubami, postavená v roku 1930 v lodenicích Mitsubishi Zosensho, Nagasaki. V 1940 prestavěná na plávající základnu ponorek a v 1943 na transportní loď, výtlak 9626 tun, délka 140,51m (461 ft), pohon: 2×6-valcové dvojtaktní dieselové motory Mitsubishi Sulzer, každý s výkonem 1503 NHP, pohánějící dva 4-listé šrouby, posádka 150 mužů / Vrak lodi Rio de Janeiro Maru leží na pravoboku na písčitém dně (záď 37 m, příď 34 m). Kormidlo i oba čtyřlisté šrouby jsou na svém místě nad dnem, krásně viditelné. Celý trup lodě je vcelku, pouze příď po vnitřním výbuchu v prvním nákladovém prostoru, je zlomená hned za kotevními navijáky a opřená o dno. Za tímto místem se nechá vrak podplout na druhou stranu. Pravá kotva je na svém místě, levá je spuštěná mimo loď. Na zádi i na přídi je vidět nápis, jméno lodi, japonskými znaky i latinkou. Jsou to kovové nálitky, které opticky splývají s trupem. Stěžně a jeřáby zatím drží na svém místě, včetně jeřábových navijáků. Můstek a nákladový prostor za můstkem je porušený výbuchem leteckých pum. V druhém nákladovém prostoru jsou uloženy dělové náboje v zásobnících, třetí obsahuje náklad uhlí, ve čtvrtém je velké množství lahví od piva a dalšího alkoholu v dřevěných basách. Pivní lahve mají nálitky s nápisem japonského pivovaru, lahve od saké či vína jsou hladké. Nejlepší na celém ponoru je penetrace do strojovny. Ta je obrovská, obsahuje dva diesel motory Mitsubishi a velké množství řídících prvků, rozvodů, měřících přístrojů, ventilů. Vše je protkáno, lávkami, potrubím a dalším zázemím strojovny

20 Yubae Maru – nákladní loď – cargo, postavena v 1919 v loděnicích Ishikawajima Sanbashi Co., Tokyo, délky 92,96 m (305 ft) a široká 13,41 m (44 ft), o výtlaku 3217 tun, vyrobena s parní turbínou na uhlí s přepravní rychlostí o výkonu 279 NHP, jeden šroub, rádiusem 9 600 mil s rychlostí 10 uzlů /

21 Taiho Maru – vyrobena jako cargo v 1943 v Hitachi Jyuko K.K., o výtlaku 2827 tun, délky 97,96 m (321,4 ft) a 13,68 m (44,9 ft) šířky, trojitý vertikální parní turbína a jeden šroub, rádius 5800 mil s rychlostí 11 uzlů /

22 Hino Maru – Nákladní loď uvedena do provozu 16 Septembra 1935 v Mitsubishi Jukogyo KK (Mitsubishi Heavy Industries) at Kobe for Nippon Shokuen K. K. Byla vyrobena se šesti singl válcovými dieselovými motory Mitsubishi, s výtlakem 999 tun, délky 61m (200.1 feet) a 11m (35.1 feet) šířky /

23 IJN Light Cruiser Naka- lehký bojový křižník, postavený v roku 1925 v lodenicích Mitsubishi Zosensho, Yokohama, výtlak 5195 tun, délky 158,50 m (520 ft), šířky 14,75 m (48,4 ft), pohon: 4 turbíny propojené na 12 tlakových nádrží s výkonem 90 000 SHP se 4mi šrouby, rychlost 35,25 uzle, rádius 7 800 mil s 10ti uzly a 1300 mil s 33ti uzly, posádka 450 mužů, výzbroj 7* 5,5palcové/50-cal. děla, 2* 5 palcové/50-cal. DP děla, 22* 25 mm AA, 2* 13 mm AA, 8* 24 palcocé torpéda, 80 min a 1* letadlo / Loď byla torpédována letadly Task Group 58.3, z lodí Bunker Hill a Monterey

24 Sankisan Maru- podle Dana E. Baileyho byla vyrobena v Red Hook in 1920 at the D.D. Todd & Construction Corp. in Tacoma, Washington, USA. o výtlaku 4752 tun, délky 115,91m (380.3 ft), šířky 16,18m (53.1), jako loď pro komerční cestování postupně přejmenovávaná – Commercial Traveler [sic], Nelson Traveler [sic] (1936), Point Estero, Estero (1939) do Japoska se prodala pod jménem Yamakisan Maru / Loď byla určena pro přepravu vojáků a zásob potravin. Jméno lodi je v překladu „Horský ďábel“

25 Amagisan Maru- max. hloubka 60m, postavená 1933 v lodenicích Mitsui Bussan Kaisha, Tokyo. Výtlak 7620 tun, délka 137,16m (450 ft), pohon: dieselový motor s výkonem 1230 koní – dojezd 33 000 mil o rychlosti 16 uzlů, 1 šroub, posádka 48 mužů a 7 pasažérů / Potopena bombami a torpédy, v přední části vraku je velký otvor od torpéda. Tudy je možné vplavat do vnitřku. Uvnitř jsou náhradní díly na letadla, kola, nákladní automobily a pohonné hmoty v sudech

26 Nippo Maru- max. hloubka 50m, nákladní loď, postavená v roce 1936 v lodenicích Kawasaki Dockyard Co. Kobe. V 1941 upravená na přepravu vody, výtlak 3764 tun, délka 107,90m (354 ft), pohon: 2 parní turbíny, každá s výkonem 500 NHP, rádius 10.000 mil / Loď leží na kýlu mírně nakloněná na levobok, na písčitém dně. Záď je zabořena do zdvíhající skály, šroub ani kormidlo není vidět. Na přídi je spuštěna levá kotva s nataženým řetězem, pravá kotva je na svém místě. Na přední palubě leží malý tank, zbytky nákladních aut. Před můstkem je jedno převrácené dělo, druhé je upadlé na levoboku vedle lodě na dně. Ve dvou  předních nákladových prostorech je jsou uložené miny a prázdné dělostřelecké partony. Na kapitánském můstku jsou telegrafy a další zařízení. Strojovna je přístupná, má několik pater a stojí za prohlédnutí. Za můstkem a strojovnou jsou nevybuchlé letecké bomby a na palubě leží dvě děla na podvozku s pneumatikami. Oba zadní nákladové prostory jsou otevřené a dobře přístupné. Jsou plné zásob pro japonské vojáky, lahve s pitím. Vrak je velmi zachovalý a dobře přístupný

27 Aikoku Maru– max. hloubka 64m, osobní loď, postavená v roku 1939 v lodenicích Tama Zosensho KK, Okajima, spuštěná na vodu 25.4.1940, konvertovaná na pomocný križník 31.8.1941, výtlak 10.437 tun, délka 151,79m (498 ft), pohon: 2 Mitsui B&W dieselové motory s výkonem 13000 koní, 2 šrouby, posádka 133 mužů, výzbroj: 2x 14cm + 6x 12cm dela + AA 13.2 mm / Loď byla plně naložena municí, po zásahu do přední části nastal výbuch a příď až ke kapitánskému můstku byla rozmetána do okolí. Zůstaly zbytky můstku se základy komína. Z přední části můstku se nechá penetrovat do strojovny. Na střeše strojovny jsou umístěny dvě protiletadlová děla. Nákladové prostory 4, 5 a 6 jsou vcelku. Mezi nimi stojí dva jeřábové portály. Na zádi je platforma s velkým záďovým dělem ráže 4,7“. Oba šrouby a kormidlo jsou zabořeny do písčitého dna v hloubce 62 m. Je vidět pouze jedna lopatka a vršek dlouhého kormidla

28 Momokawa Maru – vyrobena 17 August 1940 v Kawasaki Dockyard Co Ltd at Kobe in Japan, jako nákladní loď pro přepravu dříví pro Kawasaki K.K. z Ruské Sibiře do Japonska, konstruovaná pro ledové kry, o výtlaku 3829 tun, délky 107.3 m a 15,2 m šířky, byla poháněna singl parní turbínou na uhlí /

29 Nagano Maru- vyrobena 1917 v Mitsubishi Dockyard & Engineering Works v Nagasaki, jako vojenská nákladní loď, o výtlaku 3824 tun, délky 105,15 m (345 ft) a 15,3 m (50 ft) šířky, s dieselovým pístovým motorem o výkonu 842 NHP, rádius 11 000 mil s 10ti uzly, 2 paluby, sesterské lodě – Akita, Bandoeng, Hukkai, Kiso, Madras, Samarang, Sin AI, Sin I, Tone, Taikai a Tomiura /

30 Reiyo Maru- vyrobena jako pasažér cargo v 1920 v Asano Sanbashi Co., Tsurumi, o výtlaku 5446 tun, délky 121,92 m (400 ft) a 16,21 m (53,2 ft) šířky, s parní turbínou na uhlí o výkonu 513 koní, rádius 13 500 mil s rychlostí 10 uzlů, 48 námořníků a 4 pasažéři /

31 San Francisco Maru- max. hloubka 63m, nákladní loď, postavená v roku 1919 v lodenicích Kawasaki Dockyard Co Ltd. v Kobe. Výtlak 5831 tun, délka 117,34 (385 ft), pohon: 3 válcový parní stroj s výkonem 440 HP, s jedním šroubem, posádka 40 mužů, rádius 13.000 mil / San Francisco Maru je jeden z nejhezčích vraků na Truku. Vzhledem k velikosti, hloubce a nákladu je dobré rozdělit potápění na 2 – 3 ponory. Vrak leží na kýlu na písčitém dně. Levá kotva je spuštěna, pravá je na svém místě. Na přídi je přístupné kotevní zařízení, navijáky i řetězy. Je zde na platformě příďové dělo ráže 75 mm. V prvním nákladovém prostoru jsou umístěny letecké bomby, miny, dělostřelecká munice a krabice s detonátory k minám. V druhém nákladovém prostoru stojí cisternová nákladní auta, kolové montáže k letadlům, na palubě nad tím je šasi nákladního vozu a vedle na pravoboku jsou dva lehké tanky, vlevo jeden tank. Následuje kapitánský můstek, ze kterého zůstala jen kostra, kajuta kapitána, ubikace posádky. Za můstkem stál komín, ale ten je již poškozen a propadl se dovnitř. Prostorná strojovna je neporušená a dobře přístupná. Uprostřed stojí velký parní stroj s trojitou expanzí s výkonem necelých 4.000 HP. Lávky, schodiště, přístroje, čerpadla a ostatní zařízení je dobře viditelné a přístupné. Po stranách strojovny jsou velké zásoby uhlí do kotle. Ze strojovny se nechá proplout rovnou do dalšího nákladového prostoru. Ten je plný munice do protiletadlových kanonů i drobné munice do kulometů. Za druhým jeřábovým stěžněm ve čtvrtém nákladovém prostoru jsou uložena torpéda. Na zádi už je pouze nástavba s kormidelní strojovnou a technické zázemí

32 Matsutani Maru – cargo transportní loď /

33 Seiko Maru- vyrobena jako cargo v 1940 v Harima Zosensko K.K., Aioi, o výtlaku 5385 tun, délky 119,63 m (392,5 ft) a 16,15 m (53 ft) šířky, se zadními motory 2* parní turbínou a jedním šroubem, rádius 4 900 mil s rychlostí 12 uzlů / Loď plula před válkou s nákladem z japonských přístavů do Ameriky, Austrálie a Evropy

34 Hokuyo Maru – vyrobena jako pasažér cargo v 1936 v Uraga Dock Co. Ltd. v Urage, o výtlaku 4217 tun, délky 108,80 m (357 ft) a 15 m (49,2 ft) šířky, s parní turbínou na uhlí o výkonu 350 koní, rádius 6 000 mil s rychlostí 13 uzlů (470 tun uhlí) /

35 Ojima – vlečný škuner, postavený v roku 1940 v lodenicích Maizuru Kaigun Kosho, výtlak 812 tun, délky 49 m (161 ft), šířky 10,2 m (31,2 ft), pohon: 2 vertikální expanzní motory s výkonem 2200 iHP – 2 šrouby, rychlost 15,3 uzlů, výzbroj 2* 25 mm AA /

36 Kikukawa Maru – pasažér cargo postavená 1937 v Kawasaki Dockyard Co. v Kobě, o výtlaku 3833 tun, délky 107,90 m (354 ft) a 15,25 m (50 ft) šířky, s parní turbínou na uhlí o výkonu 333 koní, rádius 11 000 mil s rychlostí 12 uzlů /

37 Hoki Maru- max. hloubka 53m, nákladní loď, postavená v rocu 1921 v lodenicích William Denny & Bros v Dumbartone. V 1943 japoncemi modernizovaná, výtlak 7112 ton, délka 137,16m (450 ft), pohon: 2 dieselové motory North British Diesel o celkovom výkoně 3010 koní, 2 šrouby, posádka 50 mužů / Vrak leží ve vzpřímené poloze na písčitém dně. Dva velké šrouby a mezi nimi mohutné kormidlo leží těsně nade dnem v hloubce 53 m. V případě penetrace do nákladových prostorů je hloubka ponoru 43 m. Bomba zasáhla přední nákladový prostor, zapálila náklad sudů leteckých pohonných hmot, to způsobilo rozsáhlé škody na přídi. Prakticky od můstku na příď je loď rozvalená a zničená výbuchem. Je zničený můstek, strojovna, první tři nákladové prostory. Zůstala jen záď s třetím a čtvrtým nákladovým prostorem. Dosud se uvolňuje ze zbývajících sudů letecký benzín a uniká na hladinu. Zadní nákladové prostory drží a jsou dobře přístupné pro penetraci. Sestupové lano je většinou upevněné na zbytku konstrukce můstku. V levoboku pátého nákladového prostoru je velký otvor od zásahu torpédem, kterým se dá pohodlně vplout dovnitř. Uvnitř jsou stavební stroje: buldozer, válec, nákladní auta, mobilní kompresory a další stavební mechanizace. Ve spodním patře je plno sudů s palivem. Hned za průchodem do čtvrtého nákladového prostoru na pravoboku jsou na stěně uloženy dvě náhradní lopatky ke šroubu. Ve spodním patře jsou opět uloženy sudy s palivem (letecký benzin a oleje). Ve vrchním patře jsou letecké motory, náhradní díly k letadlům a množství menších leteckých bomb. Vně vraku je horší viditelnost, ale uvnitř je dobrá

38 Mitsubishi G4M (Betty Bomber) – max. hloubka 20m, nástupce za typ Mitsubishi G3M Nell. První sériový stroj vzlétl v roku 1940 jako G4M1 – námořné bitevné bombardovací letadlo, vzor 11, bombardér mohl nést jedno 800 kg torpédo a nebo náklad bomb s hmotností 1000 kg, výzbroj dva 7,7 mm kulomety a čtyři 20 mm kanóny, jde pravděpodobně o typ G4M3, model 12 /

39 Kawanishi H8K (Emily Flying Boat)- max.hloubka 16m, námořní 10 místné dálkové průzkumné plovákové letadlo, pohon: čtyři 14-valcové vzduchem chlazené hvězdicové motory Mitsubishi MK4Q Kasei 22 s max. výkonem 1360 kW, pohánějící 4 listové vrtule, maximální rychlost 467 km/hod. ve výšce 5000m, max. dolet 7.150km, rozpětí 38 m, délka 28 m, výzbroj: čtyři 7,7 mm kulomety typ 92, pět 20 mm kanónů typu 99 a dvě 800 kg torpéda a nebo 4400 lb. bomb / Letadlo přiletělo z ostrova Palau na Dublon, na palubě byli japonští důstojníci. Byli napadeni americkými letadly, vrátili se zpět na Truk, po nárazu na hladinu se letadlo potopilo. Vrak letadla s hliníkovou konstrukcí leží na zádech v přijatelné hloubce 10 – 16 m. Je poničený nárazem na hladinu a dno. Trup je rozdělen na několik částí, křídla jsou vcelku, pouze výškové klapky odpadávají, boční plováky jsou ulomené a leží na křídlech. Všechny čtyři motory jsou na svém místě, vrtule jsou poničené, některé ulomené, ale v blízkosti motorů. Na předku letedla jsou okénka pilotní kabiny a opodál leží boční kopule pozorovatelny. U trupu je vidět držák torpéda a podavač leteckých pum. Vnitřek kabiny je, bohužel, vyrabovaný a venku leží její zbytky, včetně palubní desky s několika posledními přístroji. Palubní zbraně už tu nejsou

40 Mitsubishi A6M (Zero) – max. hloubka 9m, jednomístný stíhací letoun, model 52. Pohon: 14 valcový hvězdicový motor Nakajima NK1F Sakae 31 s výkonem 843 kW, pohánějící 3-listovou vrtuli, rozpětí 11 m, délka 9,1 m. Max. rychlost 351 mph ve výške 6000m (19685 ft). Přeletová rychlost 230 mph, dolet 1800 km, výzbroj: 2x 7,7 mm kulomety typ 97 a 2x 20 mm kanóny typu 99. Firmami Mitsubishi a Nakajima bylo vyrobeno celkem 11.291 letadel /

41 IJN Susuki – Patrol Boat 34 – vyrobena 1921 by Ishikawajima Zoensho at Tokyo, dlouhá 84 m o výtlaku 935 tun, poháněná dvěmi přímími řídícími turbínami o výkonu 12,000, s rychlostí 36 uzlů, v roce 1939 byla modifikována na „special patrol boat“ s rychlostí do 18 uzlů, a přejmenována na Patrol Boat 34, výzbroj 2* 4,7palcové děla, 2* 25 mm AA-double, 8* 25 mm AA-single /

42 Shotan Maru – Shotan Maru je starší loď vyrobena 1942 jako první ze 14 standartních lodí typu 1D, výtlak 1999 tun, délka 87 m, šířka 12,8 m, poháněná trojitými vrtikálními parními motory na uhlí s rychlostí 12.5 uzlů /

43 Akagi Maru – Akagi Maru je obchodní loď v armádních službách vyrobena 1936 jako první ze 4 standartních lodí (Arima, Asaka a Awata), výtlak 7398 tun, délka 141m (462,5ft) m, šířka 19,9m (62ft), s rychlostí 15 uzlů – dojezd 36 000 mil, dieslové motory a singl šroubem o výkonu 2248 koní, posádka 62 členů a 4 pasažéři /

44 Futagami Maru – vlečný záchranný remorkér, vyroben 1939, výtlak 625 tun, délka 40m (131,25ft) m, šířka 9,7m (31,8ft), s rychlostí 14,5 uzle, pístové olojové motory možnost i na uhlí se dvěmi šrouby o výkonu 2200 koní, posádka 59 členů, výzbroj 2*25mm AA děla /

45 Katori Maru- lehký křižník, výtlak 5890 tun, rozměry 129,8 x 16 x 5,5 m, pohon turbiny a dieselové motory, 3 parní kotle, 2 šrouby, výkon 8000 s.h.p., rychlost 18 uzlů / Lehký křižník Katori byl vlajkovou lodí Šesté ponorkové flotily v konvoji č. 4215. Byl potopen torpédy a bombami mimo lagunu

46 Maikaze Maru- torpédoborec, 2490 tun, rozměry 118,5 x 10,8 x 3,8 m, pohon 3 × Kampon parní motory, 2 × Kanpon turbíny, výzbroj 6 x 5″/50 DP, 28 x 25mm A.A., 4 x 13mm A.A., 8 x 24″ T.T., 36 DCs, výkon 52000 s.h.p., rychlost 35 knots / Loď plula v konvoji č. 4215, společně s křižníkem Katori

47 Jill-Nakajima B6N-Tenzan – střemhlavé bombardovací letadlo – nosič torpéd Nakajima B6N2, 1-3 místný kokpit, model 11. Pohon: 14 valcový hvězdicový motor Mitshubishi MK4T Kasei, pohánějící 4-listovou vrtuli, rozpětí 14,894 m, délka 10,865 m, výška 3,8 m. Max. rychlost 299 mph ve výške 4900 m (16 075 ft). Přeletová rychlost 207 mph, dolet 4000 km, maximální rádius 1 644 námořních mil, výzbroj: 2x 7,7 mm kulomety typ 97, celkem 800 kg pum nebo torpéd. Bylo vyrobeno celkem 1268 letadel /

48 Judy-Yokosuka D4Y-Suisei – střemhlavé bombardovací letadlo, dvoumístný kokpit, model 11. Pohon: 12 valcový hvězdicový motor Aichi AE1A Atsuta, pohánějící 3-listovou vrtuli, rozpětí 11,5 m, délka 10,22 m. Max. rychlost 343 mph ve výške 4750m (15 585 ft). Přeletová rychlost 265 mph, dolet 3000 km, výzbroj: 2x 7,7 mm kulomety typ 97 a 1×7,92mm kulomet Typu 1, celkem 560 kg pum. Bylo vyrobeno celkem 2 038 letadel /

49 Minsei Maru – cargo, vyrobena 1940, výtlak 378 tun, délka 41,45 m (136 ft) m, šířka 7,38 m (24 ft) /

50 Special Subchaser no. 38 – speciální stíhač ponorek, vyroben 1943 Hayashigane Co. v Hirošimě, výtlak 130 tun, délka 26 m (85,3 ft) m, šířka 5,60 m (18,3 ft), jeden šroub, diesel o výkonu 400 SHP, rychlost 11 uzlů, rádius 1000 mil při 10 uzlech, 23 mužů, výzbroj 7,7 mm strojový kulomet, 1* 25 mm AA dělo, 18-22 hloubkových min /

51 Special Subchaser no. 46 – speciální stíhač ponorek, vyroben 1943 Saga Shipbulding and Iron Works Ltd. v Minato, výtlak 130 tun, délka 26 m (85,3 ft) m, šířka 5,60 m (18,3 ft), jeden šroub, diesel o výkonu 400 SHP, rychlost 11 uzlů, rádius 1000 mil při 10 uzlech, 23 mužů, výzbroj 7,7 mm strojový kulomet, 1* 25 mm AA dělo, 18-22 hloubkových min /

52 Special Subchaser no. 66 – speciální stíhač ponorek, vyroben 1943 Hayashigane Co. v Hirošimě, výtlak 130 tun, délka 26 m (85,3 ft) m, šířka 5,60 m (18,3 ft), jeden šroub, diesel o výkonu 400 SHP, rychlost 11 uzlů, rádius 1000 mil při 10 uzlech, 23 mužů, výzbroj 7,7 mm strojový kulomet, 1* 25 mm AA dělo, 18-22 hloubkových min /

53 Special Subchaser no. 29 – speciální stíhač ponorek, vyroben 1942, výtlak 420 tun, délka 49 m (160,75 ft) m, šířka 6,70 m (22 ft), dva šrouby, diesel o výkonu 1700 BHP, rychlost 16 uzlů, výzbroj 1* 3 palcové dělo – výškově úhelné, 3* 25 mm AA dělo – singl, 1* 25 mm AA dělo – double, 2 hlubiné komory na miny, 36 hloubkových min /

54 Tachikaze- torpédoborec postavený 1921 v Maizuru Kaigun Kosho, Maizuru, výtlak 1345 tun, délky 102,56 m (336,5 ft), šířky 9,05 m (29,7 ft), turbína se dvěmi šrouby a 4*tlakové boilery, výkon 38 500 SHP, rádius 3600 mil s rychlostí 14 uzlů, 900 mil s rychlostí 34 uzlů(36 max.), 148 námořníků, vyzbrojený 2* 4,7palcové děla, 10* 25 mm AA-double, 2* 7,7 mm kulomety, 2 komory na torpéda, 4* hlubiné vrhače pum a 36 hloubkových pum /

55 Torpedo boat no. 10 – torpédový člun – menší speciální servisní člun, vyrobena 1943 v Yokohama Yacht CO., Tsurumi, výtlak 84,2 tun, délka 31,80 m (104,3 ft) m, šířka 5,02 m (16,5 ft), dva šrouby, diesel o výkonu 3600 SHP, rychlost 29 uzlů, výzbroj 1* 25 mm AA dělo – singl, 1 * 18 palcová komora na torpéda, 4 torpéd, vrhač min s 8 hloubkovými minami /

56 Tug boat no. 761 – vlečný člun – remorkér, vyroben 1939 v Mitshubishi Ujima, výtlak 300 tun, délka 34,44 m (113 ft) m, šířka 6,70 m (22 ft), diesel o výkonu 1200 iHP, rychlost od 11,6-12,7 uzlů, vyrobeny různé typy, posádka 7 /

57 Micro Trader- pomocná loď, délka 60m, hloubka 15 – 36m / Loď narazila na útes a byly značně poškozená. Byla zakotvena na mělčině. Pro místní úřady byla oprava drahá. Po dva roky se z vraku odmontovaly všechny použitelné díly pro podobné lodě. Poté co severní tajfun vrhl loď na břeh, rozhodly se úřady loď potopit. To se stalo v únoru 2004. Vrak leží vzpřímeně na kýlu v hloubce 36 m, stěžeň je 15 m pod hladinou. Zachovalý můstek i stěžně jsou na místě. Vrak je řídce porostlý korály a je pěkně zachovalý

58 IJN Agano- lehký křižník, výtlak 8534 tun disp, rozměry 162 x 15,2 x 5,62 m, pohon 4 Gihon turbines, 6 parních motorů, výzbroj 3 × 150 mm guns, 2 × 80 mm guns, 2 × 25 mm triple AA guns, 8 × 610 mm torpedové komory (4×2), 48 mines, 2 floatplanes, výkon 100000 s.h.p., rychlost 35 uzlů / Měsíc po operaci Hailstone torpédovala americká ponorka USS Skate lehký křižník Agano mimo lagunu Truk

59 Zukai Maru – cargo transportní loď /

60 Taikichi Maru – cargo transportní loď /

61 Gyoraitei No.10 – torpédový člun, výtlak 80 tun, rozměry 31,7 x 4,9 x 1,2 m /

62 CH – 24 – minolovka /

63 Nowake Maru- torpédoborec, 2490 tun, rozměry 118,5 x 10,8 x 3,8 m, pohon 3 × Kampon parní motory, 2 × Kanpon turbíny, výzbroj 6 x 5″/50 DP, 28 x 25mm A.A., 4 x 13mm A.A., 8 x 24″ T.T., 36 DCs, výkon 52000 s.h.p., rychlost 35 knots /