Tech expedice „Force Z“ Malajsie 3O.3.- 28.4.2010, Singapur, Bali – Indonésie

Na jaře roku 2010 se náš klub zúčastníl česko-slovenské expedice „Force Z“ do Malajsie, ve složení Míra – foto – Lostdivers, Standa – Respodiving, Filip a slovenský kolegové Peter – organizátor – kamera, Vlado – foto, Oliver a dva členové klubu s výztižným názvem Debeli divers – Palo a Juro, s kterými byla pořád legrace, šlo kompletně o technické potápění.
Jde o dva potopené křižníky anglického námořnictva HMS Prince of Wales (admirálskou loď) a HMS Repulse tzv. „Force Z (Svaz Z)“, které byly až do potopení 10.12.1941 pýchou anglického námořnictva, japonský nálet ukončil jejich bojovou dráhu v mezinárodních vodách, obě lodě mají status námořních hrobů a dodnes ukrývají těla 840 obětí. Právě proto jsme se rozhodli, že na počest všem utonulým námořníkům jsme nechali vyrobit plaketu a umístili jsme jí na křižník HMS Prince of Wales.

Přednáška Míra Jakoubek LDsC na Techmeeting 2011 zde:

Force_Z__prednaska_fotky

Interiář expedice – jak to dopadlo:
Jeden týden jsme bydleli v severní části ostrova Tioman v resortu ABC v technické potápěčské základně B&J a potápěli jsme se na místních korálových lokalitách se želvami a rejnoky a dvou vracích (rybářských lodí) kolem ostrova (4ponory). Druhý týden jsme strávili safary na technické expediční lodi Samudera Quest, vybavenou 10ti – 5Oti litrovými distribučkami O2 napojenou na hrazdu s hlavním uzávěrem v 5 metrech s 5ti regulátory se samostatnými uzávěry, dále s 11ti – 5Oti litrovými distribučkami hélia pro technické hloubkové ponory s Trimixovou směsí pro bottom mix (různých parametrů 20/20, 20/25, 20/30, 20/35, 18/40 a 17/48) a míchací stanicí na TMX a EAN(deco mix EAN 50 a O2, botton mix TMX) a potápěli jsme se z ní na oba britské vraky v mezinárodních vodách. Celkem jsme udělali 10 ponorů na nejzajímavější vrak HMS Repulse (hloubka 35-56m, délka vraku 242,1m), 2 ponory na HMS Prince of Wales (hloubka 52-76m, délka 227,10 m) a 2 ponory na HMS Banka (hloubka 50-60m, délka 40m) – minolovka královského námořnictva. Poté jsme se vrátili na Tioman do resortu Salang Pusaka, kde jsme strávili 3 dosušovací dny, poté jsme odjeli původně na 1 noc a den do státu a města Singapur, ale jelikož na Islandu bouchla ta obrsopka, tak jsme tam nakonec museli zůstat celkem cca 5dní, než jsme se rozhodli odletět ke stadovi na chalupu do Tulambenu na ostrově Bali v Indonésii a pokračovat v potápění dokud se sopka umoudří a pustí nad evropu letadla. V pondělí 26.4. jsme se vrátili do Singapuru a 27.4. jsme konečně nasedli do vytouženého letadla do Evropy a vzlétli do Amstrdamu, ráno 28.4. jsme se přesunuli z Amstrdamu do Vídně, kde jsme museli zaplatit daleko větší parkovné, poté Standovým autem domů, bohužel auto před Mikulovem (ještě na Rakouské straně) vypovědělo službu, tak jsme se nechali odtáhnout do Mikulova a čekali již v české restauraci na zachránce Mártyho, který pro nás přijel i s vlekem na auto a rozvezl nás domů, díky Márty.

Malajsie – „Force Z“ Wreck tech diving 2010

Vraky u ostrova Tioman na kterých jsme se potápěli:

HMS Prince of Wales: – bitevní loď, třídy King George V., postavená Cammell Laird & Co Limited v Birkenhead, Velká Británie, uvedená do služby 31.03.1941, délka 227,10 m, šířka 34,26 m, ponor 8,84 m (standard) a 9,91 m (max.), výtlak standardní : 36 727 tun – výtlak maximální 43 786 tun, pohon: 4x parní turbína Parsons, 8x 3-bubnový kotel Admiralty, výkon: (SHP) 110 000 (konstrukční), 134 000 (max.dosažený), šrouby: (pcs) 4ks, rychlost: (kts) 29,01 (max.), 28,0 (běžná), zásoba paliva: (t) 3842, dojezd: (miles/kts) 14400/10, 5750/20, 3100/27, letadla na palubě: 4x hydroplán Supermarine Walrus, posádka: 1521, 1612 (konec roku 1941), výzbroj: 10x 356 mm/45 Mk VII (2xIV,1xII), 16x 133 mm/50 Mk I (8xII), 33x 40 mm/40 Mk VIII (AA/4xVIII,1xI), 3x raketové stanoviště (AA/3xXX), od července 1940: 10x 356 mm/45 Mk VII (2xIV,1xII), 16x 133 mm/50 Mk I (8xII), 49x 40 mm/40 Mk VIII (AA/6xVIII,1xI), koncem roku 1941: 10x 356 mm/45 Mk VII (2xIV,1xII), 16x 133 mm/50 Mk I (8xII), 49x 40 mm/40 Mk VIII (AA/6xVIII,1xI), 7x 20 mm/ (AA/7xI), výstroj a vybavení: 1x radar Type 281 – pro vyhledávání vzdušných cílů, 1x radar Type 284 – dělostřelecký, 4x radar Type 285 – dělostřelecký, 1x katapult, od července 1941: 1x radar Type 273 – pro vyhledávání hladinových cílů, 1x radar Type 281 – pro vyhledávání vzdušných cílů, 1x radar Type 284 – dělostřelecký, 4x radar Type 285 – dělostřelecký, 1x katapult, pancéřování: (mm) boční pás: 137 – 373, přepážky: 102, 249, 297, hlavní paluba: 136 – 152, spodní paluby: 102 – 127, barbety: 324 – 406, hlavní dělové věže: 150 – 324, sekundární dělové věže: 25 – 64, velitelská věž: 38 – 74, poznámka: velitelé: Captain L.K. Hamilton (19.01.1941 – únor 1941) a Captain John Catterall Leach (únor 1941 – 10.12.1941), potopena 10.12.1941 u Kuantanu

HMS Prince of Wales: – historie, nasazení, bitvy, výzbroj a foto
HMS Prince of Wales 1
HMS Prince of Wales 2

HMS Repulse: – bitevní loď, třídy Renown, postavená 1916, modernizace 1936, výtlak 31 600 tun délka, 38 300 tn (plný), délka: 242,1 m, šířka: 27,4 m, ponor: 8,7 m, pohon: 4 turbínová soustrojí, 42 kotlů, o výkonu 120 000 hp, rychlost: 32 uzlů,
posádka: 1043, pancíř (po dokončení):boky 152 mm, věže 229 mm, strojovny 26+76 mm, sklady munice 50+50 mm, výzbroj: (po dokončení): 6× 381 mm, 17× 102 mm, 2× 76 mm, 2× 533mm torpédomet, (v době potopení): 6× 381 mm, 15× 102 mm, 24× 40 mm, 8× 20 mm, 16× 12,7mm kulomet

HMS Repulse: – historie, nasazení, bitvy, výzbroj a foto
HMS Repulse 1
HMS Repulse 2

HMS Banka – britská minolovka, délka 40 m, výtlak 623 tun, hloubka 50 – 60 m
Kapal Rompin – neznámý vrak, hloubka 20 – 25 m
Kapal Timur – neznámý vrak, hloubka 30 – 34 m

Další vraky okolo Tiomanu:

HMNLS K-17 – holandská ponorka, délka 73,6m, výtlak 1045 tun, hloubka 47 – 52 m
HMNLS O-16 – holandská ponorka, délka 76.5 m, výtlak 1194 tun, hloubka 52 – 57 m
Seven Skies – švédský tanker, délka 262 m, výtlak 56600 tun, hloubka 20 – 65 m
Maritime Fidelity – tanker, délka 157 m, výtlak 14900 tun, hloubka 28 – 42 m
Altair – tanker, délka 156 m, výtlak 12101 tun, hloubka 33 – 68 m
Sara D – nákladní loď, délka 144 m, výtlak 5880 tun, hloubka 32 – 52 m
Malini – nákladní loď, délka 68 m, výtlak 1278 tun, hloubka 43 m
Marvin I – tanker, délka 63 m, výtlak 693 tun, hloubka 10 – 20 m
Gyoshin Maru – japonský tanker, výtlak 2854 tun, hloubka 20 m
HMS Thanet – britský parník, délka 84 m, výtlak 905 tun, hloubka 20 – 25 m
Aur Mystery Tanker – neznámý tanker, délka cca 140 m, hloubka 45 – 64 m

Force Z: – video
Force Z

Ostrov Tioman
Leží v Jihočínském moři na východním pobřeží Malajsie, měří 22 km na délku a 11 km v nejširším místě. Má šest hlavních obcí hlavně na západním pobřeží a má přibližně 2650 obyvatel. V dávných dobách byl známou zastávkou pro námořníky, rybáře a obchodníky, kteří zde nabírali pitnou vodu, palivové dříví, nebo se jen vyhýbali bouřím. Původně zde žili hlavně rybáři, dnes kromě rybolovu jsou na plochém pobřeží vysazeny hlavní plodiny gumovníky a kokosy.
Tioman má krásné pláže i mořské okolí, které přilákalo mnoho turistů a ostrov byl ve své době vyhlášen jako jeden z deseti nejkrásnějších ostrovů světa. Tak rybolov a turistický ruch jsou hlavními příjmy obyvatel. V roce 1972 byla zřízena přírodní rezervace k ochraně fauny a flory. V roce 1994 byla část uvolněna pro zemědělství a rozvoj cestovního ruchu. Mořská oblast do dvou námořních mil kolem Tiomanu a dalších osmi ostrovů byla také vyhlášena jako chráněná přírodní rezervace. Většina ostrova má kopcovitý terén a tropické deštné lesy a ploché pevniny podle pobřeží. Část pobřeží tvoří skalnaté, písečné pláže, několik říčních systémů pocházejících z horské zalesněné oblasti představují hlavní zásoby sladké vody pro vesničany. Na západní části ostrova jsou mangrovové lužní lesy. Žije zde asi 45 druhů savců včetně několika chráněných druhů. 138 druhů ptáků, nejčastěji loskuták posvátný. 25 druhů hadů. Kromě této rozmanitosti má ostrov několik jedinečných druhů savců, sladkovodních ryb a rostlin, včetně sumců, hlodavců, krabů, hmyzu i motýlů. V moři je plno druhů korálů, tropické ryby, želvy žraloci a obří škeble.
Ať už se jedná o písečné pláže, korálové útesy, deštné pralesy, nebo dávné legendy, není pochyb o tom, že Tioman je skvostem Jihočínského moře.

Více o Malajsii

Více o Indonésii