CCR wreck diving – Balt – jižní Švédsko / Dánsko ostrov Borholm / Polsko 2012

Na začátku června jsme se zúčastnili CCR vrakové expedice na vraky jižního Švédska okolo ostrova Borholm na lodi Nitrox, pořádané naším vrakovým trenérem Silvou Pěkníkem, spolu s plzeňskými kolegy z klubu OSAC.

CCR vraková expedice Balt 2012 byla to super až na počasí, to nám moc nepřálo, celkem se udělalo 7 ponorů an vraky: VA 36 – Heldarstindur, Villon, 2x plachetnice z 19tého století Affaire, další plachetnice Ada, a 2x trajekt Jan Heweliusz, děkujeme posádce a kapitánovi lodi Nitrox a hlavně Silvovi Pěkníkovi za super organizaci a pohodu jak na palubě tak při potápění a všem členům expedice za pochopení s počasím.

Popis: Bornholm, maly ostrov v Baltskem mori, a pobrezi jizniho Svedska maji z hlediska vrakoveho potapeni podobny charakter. Pro obe oblasti plati: velmi dobra viditelnost, dana polohou, daleko od velkych rek a prumyslu. Mezi nevyhody patri vzdalenost, pro nas to znamena cestu autem do nektereho baltskeho pristavu a dale cca 6-8 hodin plavby pres Baltske more. Ubytovani na lodi Nitrox spime v kojich, namornicke palandy, spolecne kajuty. Je treba si vzit spacaky, a doporucuji jeste deky. A samozrejme polstarky a medvidky na spani podle osobniho vyberu. V kajute je umyvadlo a sprchovy kout, WC je na palube. Cele dny jsme na lodi, je nutno mit primerene obleceni pro pripad neprizniveho pocasi a dobre boty do mokra.

Stravovani: na lodi je kuchar, vari stravu pro vsechny, podava se v jidelne, jidla je dost a je dobre. Samozrejme oblibene pamlsky si vemte sebou. V jidelne je k dispozici pitna voda studena i horka, dale kava a caj. Pivo apod sebou. Na lodi je nadobi na jednorazove pouziti, takze kdo mate radi napr. svuj hrnicek na caj, vezmete si sebou. Potapecsky vercajk: bude celou dobu uskladnen na palube, pod lavicema, v bednach, prizpusobte tomu baleni. Samozrejme kamery a fotaky, svetla na nabijeni apod. se vezmou do kajuty, nejaka palanda bude volna na odkladani veci. Proud 220V je k dispozici cely den, vemte si nejake snury a rozdvojky. Suseni obleku a pradla na palube, v pripade spatneho pocasi nouzove ve strojovne.

Plneni: Na lodi je kompresor, vzduchova banka 10x50ltr 200bar s dosahem hadice po cele palube, nitroxova kontinualni michacka, kyslikove distribucni lahve. Podle potreby se objedna helium. Dale sebou beru celou sestavu na michani, filtry, hadice, booster, meraky apod. Vraky: Je zde cela rada zajimavych vraku v priznivych hloubkych do cca 40m, a nekolik hlubsich. Do 40m je mozno se vzduchem a nitroxem, hloubeji se smesmi helia.

Vrakove potapeni ve zdejsich podminkach je narocnejsi nez v teplych vodach. Teplota hloubkove vody celorocne tak 4-6 st.C. Teplota povrchove vody by mela byt v kvetnu a cervnu cca 12 – 18 st., podle pocasi. Jako vsude v severskych morich je treba pocitat s proudy a vlnami. Mezi nejznamejsi na Bornholmu patri vrak nakladni lodi Fu Shan Hai, potopeny v roce 2003, hloubka 28 – 72m. Dale zajimave jsou napr. ruska ponorka tr.Whisky, delka 70m, na hloubce 38m. U pobrezi Svedska je rada dalsich zajimavych vraku, napr. Villon, Suhr, Moltke, Kattegatt, Bonita, Ares. Plany ponoru: Vetsina vraku je do hloubek 40m, i nadstavba na Fu Shan Hai je do hloubky max 45m, da se potapet se vzduchem nebo nitroxem. Teprve ponor na Fu Shan Hai napr. k lodnimu sroubu vyzaduje trimix. Konkretni plany ponoru bude vhodne naplanovat pred vyjezdem, abychom mohli zajistit napr. helium. Ale stejne nejcastejsi smesi bude zrejme vzduch a EAN50 na dekompresi.

Potapeni – zpusob: Potapeni na vracich probiha vetsinou podle nasledujiciho schematu: Na vrak je hozena zatez se sestupovym lanem a bojkou. Sestupy a vystupy probihaji kolem vystupoveho lana, lod se na vrak nekotvi. Jen na nekterych vracich je instalovano pevne sestupove lano. Vyber vraku bude zalezet na dohode ve skupine, schopnostech potapecu a pocasi. Posadka je zkusena, pomaha pri strojeni potapecu, vstupu do vody i vystupu z vody. Vystupovy zebrik, plosina a elektricky vytah je umisten na levoboku. Pozadovane kvalifikace: Vsichni ucastnici safari na Baltu musi mit platne potapecske certifikace (doporucena je nejmene uroven P** / AOWD) odpovidajici planovanym hloubkam, pouzitym smesim a pouzite technice (na to upozornuji zvlaste potapece s rebreathery). Doporucena rovnez certifikace Wreck Diver. Lekarske potvrzeni: vsichni ucastnici potapeni na Baltu musi mit sebou jeste lekarske potvrzeni schopnosti k potapeni, tzn. zaznam o lekarske prohlidce v potapecskem prukazu, nebo potvrzeni na samostatnem papiru. Staci potvrzeni od jakehokoliv praktickeho lekare. Doporuceno je potapecske pojisteni, i kdyz jako obcanum EU nam plati nase zdravotni pojisteni.