CCR Wrecks expedition Vrsar 2012 – Croatia

Na začátku Května jsme se zúčastnili spolu s klubem HappyDivers, CCR vrakové expedice v chorvatském Vrsaru, potápěli jsme se na vracích (2 ponory na vrak CORIOLANUS (hloubka 17 – 29 m) 1 ponor na vrak BARON GAUTSCH (28 – 41 m) 1 ponor Guiseppe Dezza (30 – 36 m)) i před základnou a na dvou stěnách na moři, něco o nejkrásnějším vraky dané oblasti západně od Istrie a Fotogalerie zde.

HISTORIE BARONA GAUTSCHE

Nechybělo mnoho a Baron Gautsch zůstal pro potápěče navždy uzavřen. Rakouský námořní svaz (Österreichischer Marinenverband) se domáhal toho, aby byl vrak prohlášen za námořní hřbitov a byl vzat pod odpovídající ochranu. Nakonec byl Baron Gautsch prohlášen v roce 1995 za chorvatskou národní kulturní památku se zákazem potápění. Ještě předtím však vrak prohledala specielní jednotka chorvatské policie a odnesla z lodi vše, co nebylo přibité nebo přinýtované. Po čase zvítězil rozum, byly uděleny vyjímky a dnes je možné se na vraku opět potápět s využitím služeb potápěčských center. My jsme využili potápěčské báze německých majitelů STARFISH.

HISTORIE

Parník Baron Gautsch sjel na vodu v roce 1908 z loděnice v Dundee ve Skotsku. Loď byla postavena na zakázku pro rakouský Lloyd, který parník od 16.06.1908 společně s jeho sesterskými loděmi Prinz Hohenlohe a Baron Bruck nasadil na dalmátské rychlé lince. Po 1. Světové válce přešla sesterská loď Baron Bruck do italského vlastnictví a byla dále provozována pod jménem Friuli. Baron Gautsch měl tři olejové kotle se třemi parními stroji pohánějícími tři lodní šrouby. Jeho sesterské parníky měly pouze dva parní stroje a dva lodní šrouby. Nedá se ale říci, že by třetí šroub přinesl nějaké výrazné zvýšení výkonu.

Lodi propůjčil své jméno baron Paul Gautsch von Frankenthurn, který byl koncem 19. století ministerským předsedou c. a k. monarchie.

Pozdní dodávka a nízký výkon byly důvodem k reklamaci u výrobce Gourlay Bros. & Co. Ltd. a vedly k rozsáhlým přestavbám dělníky loděnice v domovském přístavu v Terstu. Vysoké náklady na přestavbu byly příčinou zániku mateřské loděnice a firma Gourlay Bros. & Co. Ltd. byla 23.10.1910 zlikvidována.

Po vypuknutí 1. Světové války si parník 27.7.1914 pronajalo c.a k. válečné loďstvo, pro přepravu posil do Kotora. V pronájmu uskutečnil parník celkem 4 cesty, urazil 1810 námořních mil a přepravil 2855 osob. Při zpáteční cestě zpravidla evakuoval obyvatelstvo do severní Istrie. Po splnění mise byl Baron Gautsch 11.08.1914 vrácen v Kotoru společnosti Lloyd. Před odjezdem do Kotora se měl někdo z lodních důstojníků dostavit na c.a k. námořní velitelství v Terstu aby převzal instrukce k plavbě. V té době c. a k. válečné loďstvo kladlo minová pole. Pořizování jejich náčrtků bylo zakázáno a tak byli velící důstojníci úkolováni výhradně ústně. Úkolem převzít instrukce, jak se vyhnout minovým polím, pověřil kapitán lodi Baron Gautsch Paul Winter svého druhého důstojníka Tenze, který měl společně s prvním důstojníkem Luppisem stanovit přesný kurs lodi. Upřesňující instrukce pak obdržela posádka ještě v průběhu plavby od vojenské správy v Zadaru.

Na spáteční cestě z Kotora do Terstu vzal Baron Gautsch na palubu vedle uprchlíků z Bosny a Hercegoviny i turisty z dalmátských ostrovů.

Dne 13.08.1914 přibližně v 11:00 opustila loď přístav Veli Lošinj. Plánovaný příjezd do Terstu byl okolo 18:00 hodin. Od vyplutí až po Pulu měl službu důstojník Luppis, který bez souhlasu velitele předal službu druhému důstojníkovi Tenzemu a šel poobědvat s cestujícími první třídy. Tenze měl tak jako tak nastoupit službu ve 14:00, proto opustil Luppis můstek už ve 13:45 hodin.

Baron Gautsch pokračoval v kurzu dále na sever, mnohem blíže břehu, než to vyžadovaly instrukce předané vojenskou správou. Ani po setkání se sesterskou lodí, která plula tři námořní míle dále od břehu a přes několikeré upozornění některých cestujících, neopravil velící důstojník kurz lodi.

Sedm námořních mil severně od brionských ostrovů najel parník Baron Gautsch okolo 14:50 v plné rychlosti do minového pole, které právě položilo rakouskouherské námořnictvo. Loď Basilisk, která tu kladla miny, stačila ještě vyslat varovné signály, kterým ale nikdo nevěnoval pozornost. Dvě exploze prorvaly na levoboku do trupu lodi díru a Baron Gautsch se během šesti minut potopil na souřadnicích 44°56 1″ severní šířky a 13°33 3″ východní délky.

Bilance neštěstí byla děsivá: 159 osob bylo zachráněno loděmi Csepel, Triglav a Balaton, které přispechaly na pomoc. 68 mrtvých těl bylo vyloveno. 177 lidí, mezi nimi ženy a děti, kteří měli být z ostrovů dopraveni do Terstu se utopilo nebo zahynulo v hořícím oleji. Kapitán a první důstojník byli zachráněni a v Pule jim bylo uloženo domácí vězení. Mrtvé tělo druhého důstojníka bylo o dva dny později vyloveno u Puly s kulkou v hlavě. Důstojník Tenze se zřejmě za způsob kterým řídil loď sám odsoudil.

O dalších výsledcích jednání se toho v rakouském tisku z důvodu cenzury objevilo jen velmi málo. Nicméně rozsáhlé výpovědi cestujících, kteří katastrofu přežili, se objevily v novinách vycházejících v Terstu. Společnost Lloyd nejprve odmítala vyplatit odškodné. Později bylo poškozeným vyplaceno na 200 tisíc korun. Pozůstalí obětí zažalovali společnost Lloyd u soudu ve Vídni. Dokumenty o ztroskotání lodi Baron Gautsch byly předány zemskému soudu ve Vídni, kde byly zničeny při požáru v roce 1925. Proces se nekonečně prodlužoval. Právní zástupce obce pozůstalých, Dr. Schapiro, byl židovského původu. Jeho kancelář byla zničena národními socialisty při pogromu v roce 1938. Tím byly zničeny i poslední dokumenty týkající se zkázy lodi Baron Gautsch. Jediným oficielním dokumentem, který se zachoval, je žaloba c. a k. státního návladního v Rovinji proti kapitánu Winterovi a prvnímu důstojníkovi Luppisovi.

V dokumentech společnosti Lloyd prochází jména obou důstojníku ještě ve dvacátých letech. Oba veleli zámořským lodím. Jejich kariéru tedy zkáza parníku Baron Gautsch nepoznamenala.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Typ lodi: parník
Vlastník: rakouský Lloyd
Délka: 84,5
Šířka: 11,64
BRT /Výtlak v tunách: 2069
NRT /Náklad v tunách: 861
Výkon /PS: 4600
sml max /Výkon v uzlech: 17,25
Místo postavení: Dundee, Skotsko
Loděnice: Gourlay Bros. & Co., Ltd.
Spuštění na vodu: 1908
Pohon: Olejové kotle, 3 šrouby
Sesterské lodi: Prinz Hohenlohe (také z loděnice Gourlay Bros. & Co.) Baron Bruck, postavený v r. 1913 v Terstu

UBYTOVÁNÍ – apartmány PETALON : Apartmány jsou vybavené lůžkovinami, ručníky, a plně vybavenou kuchyní. Až přijedete do Vrsaru, tak se vydejte podle značek na kemp Porto Sole. Projeďte závorou, za kterou je recepce společná pro kemp i apartmány PETALON. Zde dostanete magnetické karty (2 na apartmán) a složíte zálohu cca. 50 euro/apartmán. Recepce je od 4. 5. otevřena nonstop, vaše jména a rozložení do pokojů budou mít. Ubytovat se můžeme od 15:00. Rezervace je prostřednictvím potápěčské základny STARFISH. Potápěčská základna je v areálu kempu. odkaz na mapu : http://www.mapy.cz/ –

bod A : apartmány Petalon bod B : potápěčská základna Starfish APARTMÁNY aneb kdo s kým spí : A4 – Martin, Mára J., Milan T., Honza H. A3 – Míra J., Radek B., Michal Bi. A6 – Karlovi family A3 – Zolichovi family A3 – Milan Vrba + brácha A3 – Martin Š. + Ivana A4+extra bed – Martina K. group AUTA : 1. Milan T. + Martin + Honza H. (vyrazíme z PRG ve čt po půlnoci) 2. Mára J. + Michal B. + 2x Karel brácha+přítelkyně 3. Míra J. + Radek B. + dvojče z HD 4. Jakub K. family 5. Zolichovi 6. Milan V. + brácha 7. Martin S. + Ivana 8. Martina group (2x)

CESTA : Doporučuji trasu přes Brno-Mikulov-Vídeň. Přes Znojmo je to otravné kodrcání okreskami. Druhou alternativou je trasa pře České Budějovice. Na km plus minus nastejno, ale platí se v Rakousku navíc tunely. Dálniční známka do Rakouska se dá koupit na čerpacích stanicích ještě v ČR před hranicemi. Všechny dálnice se dají platit kartou. Praha – Brno – Mikulov – Vídeň – Graz – Maribor – Ljubljana – směr Postojna – Koper – (Buje) – směr Rovinj – odbočka Vrsar. Až vjedete do Vrsaru, směrem k moři – přístav/hlavní zátoka, tak se směrujte doleva – viz. ubytování. (toto je můj návrh trasy, pokud najdete jinou …)

POJIŠTĚNÍ Každý musí mít uzavřeno pojištění na krytí léčebných výloh a připojištění na potápění. Pojištění si jednoduše sjednáte sami online na níže uvedených odkazech. Dlouhodobé – roční DAN (Divers Alert Network) www.daneurope.org DAN – cena 85 Euro, platí rok od data do data. Kryje potápěčské nehody, neobsahuje klasické pojištění léčebných výloh při cestě do zahraničí. Krátkodobé MONDIAL ASSISTANCE Použijte banner na níže uvedném odkazu pro sjednání pojištění online: http://www.happydivers.cz/cestovani.php Není potřeba sjednávat připojištění na rizikové sporty. Při použití tohoto linku máme smluvně garantováno krytí nehod při potápění do 40 m.

PROGRAM : pátek – sraz ve Vrsaru mezi 15 – 21:00. Kdo přijede již po poledni, tak si může udělat check dive před základnou. Doporučuji těm, kteří nebyli více jak 6 měsíců pod vodou – zkontrolovat si vyvážení a připomenout si základní dovednosti a znalosti než vyplujeme v sobotu na lodi. Na základě našich dobrých a dlouholetých vztahů se základnou bude tento ponor pro vás zdarma 🙂 Kdo se přidá, tak ho budu očekávat ve 14:00 přímo na základně, ubytujeme se potom. sobota – 2 ponory na vrak CORIOLANUS (hloubka 17 – 29 m) neděle – 2 ponory na vrak BARON GAUTSCH (28 – 41 m) pondělí – 2 ponory na vrak MAONA + Guiseppe Dezza (30 – 36 m) úterý – 1 ponor na vrak ROMANIA (30 – 40 m) (změna lokalit vyhrazena, záleží na počasí)

Jak to na základně STARFISH chodí : – sraz v 9:00 na základně, naložení výstroje do dodávky – pěší přesun do přístavu aneb ranní 10min. procházka, přeložení výstroje zdodávky na loď, vyplutí v 10:00 – 2 ponory – s sebou si vždy vezměte pití a svačinu – návrat do přístavu okolo 16:30, přesun výstroje zpět na základnu, odsolení ve sladké vodě a uložení do skladu na základně, dekompresní pivo – letní večery – plánuji jeden večer si uvařit na apartmánu, druhý večer vyrazit za středomořskou kuchyní do centra Vrsaru a takto to prostřídat během našeho 4denního pobytu MARTINA GROUP – OWD KURZ sobota – neděle :: 9:00 sraz na základně, 2 ponory na house reefu před základnou pondělí/úterý :: možnost ponoru z druhé lodě, domluvíme na základně

Důležitá informace pro technické potápěče : Plnění lahví – na lodi není kompresor, takže nám základna poskytne druhé lahve pro druhé ponory (rekreační potápěči). Technickým potápěčům bude vzduch (popř. EANx 32) přepuštěn hadicí z 15L lahví ze základny a 2 dvojčata k přepouštění povezeme navíc ještě z Prahy – jedny vezu já v autě u Milana, druhý veze Míra. Jelikož se jedná o ponory do max. 40m a ještě většina bude mít stage, tak předpokládám, že vám ve dvojčeti zbyde min. 100barů. Po přepuštění na druhý ponor dosáhnete finálního tlaku okolo 130-140 bar, což vám bude na druhý (mělčí) ponor bezpečně stačit. LÁHVE VEZEME PLNÉ abychom byli připraveni na první ponor (ať už bude v pátek z pláže nebo v sobotu z lodě) ! Ceny plynů : vzduch – v ceně ponorů (i do dvojčat) EANx 32 – zdarma EANx 50 – 10,5 euro (stage 10-12 L) kyslík – upřesníme na základně

CO S SEBOU a určitě nezapomenout : – kurzisti Advanced OWD – pokud ještě nemáte, tak si vyzvedněte co nejdříve učebnice – potřebujete si formou samostudia projít 5 kapitol ještě před odjezdem – učebnice, tabulky – studenti OWD – koukněte se do učebnic na ponory na volné vodě – alkoholické nápoje na dlouhé večery, jídlo – peníze (euro / kuny), popř. platební karty – kulicha na loď – když to fouká, tak se hodí – logbooky a potápěčské certifikace – základna nepřijímá platební karty, nicméně ve Vrsaru jsou bankomaty